حسن روحانی رییس جمهور ایران - عکس از خبرگزاری مهر

حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از خبرگزاری مهر

در حالی که صحبت های اخیر حسن روحانی رییس جمهور ایران درباره منتقدان داخلی مذاکرات هسته ای، مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران ایران قرار گرفته است، وی گفته است که مخاطب وی کارشکنان و تخریب گران بوده و در مقابل آن ها سکوت نخواهد کرد.

رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در جلسه هیات دولت گفته است که « مخاطب من کسانی بودند که صرفا به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی کنیم.»

وی تاکید کرده است که دولت وی زیر بار ظلم و فشار نمی رود. وی خطاب به افرادی که آن ها را «تخریب گر و کارشکن» دانسته، گفته است «آنهایی که می خواهند به انتخاب مردم و منافع ملی به دلایلی پشت کنند باید بدانند که نظام (جمهوری اسلامی ایران) نیز با آنها صریح سخن خواهد گفت.»

روحانی در جمع سفرا و نمایندگی های ایران در روز دوشنبه با انتقاد از منتقدان گفته بود که « می گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می آید و می گوید هر وقت ما با خارجی ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد.» وی در ادامه گفت: «یک عده به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی اند. هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟»

این صحبت های روحانی انتقادهای شدیدی را در پی داشت،به طوری که مجلس ایران صبح روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد برای بررسی «اظهارات تند» حسن روحانی، جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

به گزارش بی بی سی فارسی، این جلسه به درخواست «مکتوب و امضاشده» حدود ۱۸۰ نفر از نمایندگان تشکیل شد.

در حالی که واکنش به صحبت های رییس جمهور ایران همچنان ادامه دارد، روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت درباره انتخاب واژگان توضیح داد که « همیشه باید بهترین واژه ها را برگزینیم و واژه هایمان باید بازدارنده باشد. بر این باور هستیم حتی در برابر تخریب کنندگان هم باید از واژه های احسن استفاده کرده و بهترین قالب ها را برگزینیم.»

وی در توضیح صحبت های خود گفته است که این موضع گیری های مقطعی برای آن ها کافی است تا بدانند که دولت از اقدامات آن ها مطلع است و در مقابل آن ها سکوت نخواهد کرد.
همچنین روحانی افزود: « گروه و اقلیتی وجود دارند که نه منتقد و نه مخالف دولت هستند و در ۹ الی ۱۰ ماه گذشته، مشغول کارشکنی، اتهامات ناروا و دروغ پراکنی هستند که البته دولت در مقابل آنها هم صبر و تحمل کرده و باز هم این کار را ادامه خواهد داد.»

از زمان روی کار آمدن دولت روحانی و آغاز روند مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان، مخالفان دولت وی که اکثریت آن ها را تندروها و افراطی گراهای این کشور تشکیل می دهند، انتقادهای بسیاری را مطرح کردند و در برخی اوقات به تخریب دولت و اقدامات وی در افکار عمومی پرداخته است.

در ماه های گذشته بعد از شروع گفتگوهای هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک گروهی از منتقدان در داخل با برگزاری نشست هایی نظیر «دلواپسیم» نگرانی خود را از روند گفتگوهای ایران با گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرده اند.