جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا روز سه شنبه در راس هیئتی پارلمانی وارد تهران شد

جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا روز سه شنبه در راس هیئتی پارلمانی وارد تهران شد

در حالی که هیئت هایی از مجالس ایتالیا و بریتانیا در تهران به سر می برند، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می گوید هیئتی از پارلمان کانادا هم به زودی به این کشور سفر می کند.

بر اساس خبرها، هیئت‌های پارلمانی آلمان، رومانی و ایرلند نیز به زودی به تهران سفر خواهند کرد.

از هنگام آغاز به کار دولت یازدهم و به ویژه بعد از امضای توافقنامه ژنو میان ایران و گروه ۱+۵، افزایش قابل توجهی در سفرهای مقامات و هیئت های مختلف به ویژه هیئت های اروپایی به تهران ایجاد شده است و سفر اخیر هیات پارلمانی ایتالیا، سفر جاری هیات پارلمانی انگلیس، سفر جاری یک عضو ارشد پارلمان آلمان، و نیز دیدار های اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا و نخست زویر پیشین این کشور از تهران، بخشی از افزایش سفر مقامات و هیات های اروپایی به تهران است.

البته سفر هیئت های پارلمانی خارجی به ایران بدون حاشیه و جنجال هم نبوده است. دیدار اعضای هیئت پارلمانی اروپا در سفارت یونان در روز جمعه ۲۲ آذرماه با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه اتحادیه اروپا، موج انتقادهای نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران و همچنین برخی چهرهای محافظه‌کار را در پی داشت.

قطعا به همین علت، بعضی مقامات ایران همزمان با سفر هیئت پارلمانی بریتانیا، بر “شروطی” برای اینگونه سفرها تاکید می کنند.

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس روز دوشنبه گفته است که برای سفر جک استراو و هیئت پارلمانی بریتانیا که روز سه‌شنبه هفدهم دی وارد ایران شده‌اند شروطی تعیین شده‌است و به آنها ابلاغ شده که باید در چارچوب برنامه تعیین‌شده حرکت کنند.

وی با بیان اینکه «تجربه اتفاقات سفر هیئت پارلمانی اروپایی تجربه خوبی نبود»، گفت: «با توجه به این تجربه بنا شد که از این به بعد هیئت‌های پارلمانی که به ایران سفر می‌کنند در چارچوب برنامه تعیین شده حرکت کرده و خارج از آن برنامه‌ای نداشته باشد.»

حضور جک استروا در تهران در راس هیئتی پارلمانی را پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس دولت ایران می تواند جدی ترین سفر یک دیپلمات بریتانیایی به ایران دانست.

بر اساس خبرها هیئت پارلمانی بریتانیا با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیداری نخواهند داشت اما قرار است با شافعی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و نیز کمال خرازی وزیر اسبق امورخارجه دیدار کنند.

البته منابع غیر رسمی همچنان تاکید دارند جک استراو با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار نخواهد کرد.

در سال ۲۰۰۳، جک استراو، نخستین وزیر خارجه انگلستان بود که از سال ۱۹۷۹ به ایران سفر کرد. آن سفر به عنوان بخشی از تلاش ها برای ایجاد ائتلافی علیه طالبان در افغانستان بود. اگرچه استراو پس از آن چند بار دیگر نیز به ایران سفر کرد.