وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رییس هیئت مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران مذاکرات با ایران را “پربار” و “قابل توجه” توصیف کرد.

ایران و شش قدرت جهانی مذاکراتی درباره برنامه هسته ای این کشور داشتند تا ده سال اختلاف نظر درباره هدف این برنامه را برطرف کنند.

وندی شرمن در گفتگویی با موسسه تحقیقاتی آسپن روز چهارشنبه تاکید کرد هدف اصلی مذاکرات با تهران را «اطمینان بخشیدن به جامعه جهانی است که اگر ایران برنامه غنی سازی اورانیوم دارد، این برنامه صرفا صلح آمیز است و برنامه هسته ای این کشور نیز صرفا صلح آمیز است.»

مقامات ایرانی بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور تاکید کردند. آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی طی صدور فتوایی تولید، نگهداری، آزمایش و استفاده هرگونه سلاح اتمی را حرام اعلام کرده بود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه به تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت «این دومین ماه متوالی است که ایران به تعهداتش پایبند بوده و گروه ۵+۱ نیز به تعهداتش عمل کرده است.»

چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا پنج عضو دایم سازمان ملل متحد با همراهی آلمان در مذاکرات هسته ای با ایران شرکت کردند.

شرمن در این گفتگو تصریح کرد که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعتمادسازی میان طرف های مذاکره کمک کرد تا در تاریخ ۲۰ ژوییه به توافقی در این باره برسند. توافق موقت هسته‌ای که در ماه نوامبر نهایی شد و از ۲۰ ماه ژانویه عملی شد، در ۲۰ ژوییه سال ۲۰۱۴ منقضی می رسد و کشور ها باید پیش از آن به توافق جامعی برسند.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود مسایل زیادی وجود دارد که در جریان مذاکرات باید به آنها پرداخته شود و به دقت جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد.

شرمن خاطر نشان کرد ما دو دور مذاکرات پربار، مهم و حرفه ای را پشت سرگذاشته ایم و هم اکنون به مراحل بسیار حساس و سخت رسیده ایم و ایرانی ها باید تصمیم های بسیار مهمی را اتخاذ کنند.

ایران در جریان مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ توانست در ۲۴ نوامبر سال گذشته (۲۰۱۳) در ژنو به توافقی مقدماتی با مهلتی شش‌ماهه دست بیابد. بر اساس این توافقنامه ایران موافقت کرد بخش‌هایی از فعالیت ‌اتمی خود را به حال تعلیق در آورد و طرف مقابل نیز قول داد، برخی از تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد.

شرمن با اشاره به روابط ایران و آمریکا گفت «چندین دهه بی اعتمادی» میان دو کشور وجود دارد و ابراز تردید کرد که حتی اگر توافق جامع هسته ای حاصل شود، تهران و واشنگتن اختلافاتشان را کنار بگذارند.

این مقام آمریکایی از نقض حقوق بشر در ایران و پشتیبانی این کشور از حزب الله لبنان انتقاد کرد.

آخرین دور از مذاکرات هسته ای در وین در سطح معاونان وزیران امور خارجه هفت کشور با موضوع تاسیسات آب سنگین اراک، روزها ۱۸ و ۱۹ مارس برگزار شد.

در این مرحله از گفت و گو ها هیئت های مذاکره کننده از ایران و گروه ۱+۵ به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید درمورد آخرین موضوع مطرح شده در این دور از گفت و گو ها که مربوط به تاسیسات آب سنگین اراک است تبادل نظر خواهند کرد.

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ صبح روز ۱۸ مارس در پی ملاقات کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یک جلسه رسمی با حضور روسای تیم ها آغاز شد . در پی این دور مذاکرات کاشناسی در سطح معاونان وزرای خارجه تا حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه داشت .

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پایان روز اول مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: «فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.»