پالایشگاه نفت در ایران- عکس از رویترز

پالایشگاه نفت در ایران- عکس از رویترز

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه ۲۹ اوت گزارشی را از آخرین محاسبات دولت آمریکا منتشر کرده که نشان می دهد، ایران هر ماه نزدیک به نیمی از درآمد حاصل از فروش نفت خام خود را در حساب های خارج از کشور تجمیع کرده و به دلیل تحریم های بین المللی به این پول ها دسترسی ندارد.

بر اساس این گزارش، ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ناگزیر شده است ماهانه از حدود یک و نیم میلیارد دلار درآمد نفتی خود چشم‌ پوشی کند، در حالی که میانگین درآمد کل نفتی آن در هر ماه ۳.۴ میلیارد دلار بوده است.

به عبارتی این تحریم ها باعث شده که ایران نتواند ۴۴ درصد درآمد نفتی خود را به داخل کشور انتقال دهد و این مبالغ در حساب‌های بانکی خارجی جمع شده است.

اسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقام بلند پایه دولت ایالات متحده آمریکا گفته است که تحریم‌های بین‌المللی جدیدی که از فوریه گذشته علیه ایران وضع شده، به شدت به اقتصاد ایران صدمه وارد کرده و وضعیت اقتصادی ایران را دشوارتر کرده است.

همچنین اسوشیتدپرس اعلام کرده که به دلیل حساسیت این مساله نمی تواند نام این مقام آمریکایی را فاش کند.

به گفته این مقام آمریکایی، دولت آمریکا اطلاعات خود درباره درآمدهای نفتی ایران و میزان دسترسی تهران به آن را از آمار گمرک کشورهای وارد کننده نفت ایران به دست آورده است.

این کشورها به دلیل تحریم ها مجبور شده اند که واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهند و در عین حال نمی‌توانند پول نفتی را که خریداری کرده‌اند به تهران بپردازند، چرا که در غیر این صورت امکان بهره‌وری از نظام اقتصادی ایالات متحده را از دست می دهند.

فوریه گذشته، (بهمن ماه ۱۳۹۱) آمریکا در تلاش برای افزایش فشار علیه برنامه هسته ای ایران، به تشدید تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور دست زد.
هدف این تحریم‌ها قطع دسترسی ایران به شبکه مالی بین المللی از طریق تحریم بانک مرکزی و نیز وادار کردن خریداران عمده نفت ایران به کاهش واردات از جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در همین زمینه گاربیس ایرادیان، معاون بخش آفریقا و خاورمیانه موسسه تحقیقاتی مالی بین‌المللی به اسوشیتدپرس گفت: با وجود موج های پیاپی تحریم ها، ایران همچنان از مازاد تجارت بهره‌مند است، اما روند این مازاد تجارت از سال ۲۰۱۱ تاکنون به‌ طور یکنواخت کاهش یافته و اکنون نیز بلوکه شدن درآمد نفتی ایران در خارج از کشور می‌تواند به بی‌مصرف شدن مازاد تجاری این کشور منجر شود.

گاربیس ایرادیان افزود: “اگر ایرانیان نتوانند به درآمد نفتی خود دسترسی داشته باشند،این یک دردسر دیگری خواهد بود و اگر وضع ادامه داشته باشد، آنها فشار بیشتری حس خواهند کرد”.

به گفته وی مازاد تجاری ایران از ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته و موسسه بین المللی مالی، پیش‌بینی کرده که این میزان امسال به ۳۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کند و “چنانچه ماهانه یک و نیم میلیارد دلار در بانک‌های خارج از ایران جمع شود، این یعنی ۱۵ میلیارد دلار از ۳۸ میلیارد دلار، مازاد تجاری این کشور خارج از دسترسش خواهد بود.”

ایرادیان می‌گوید که این مساله باعث میشود که مازاد تجاری ایران به صفر نزدیک شود و این یعنی “آنها به محدوده خطر وارد می‌شوند.”
ایران تا پایان سال ۲۰۱۱ روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که اکنون گفته می‌شود این میزان صادرات به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

گزارش سازمان اوپک نیز حاکی از کاهش شدید صادرات نفت ایران است، به‌ طوری که ایران در این سازمان از جایگاه دوم به پنجم سقوط کرده است.