عکس از ایسنا

عکس از ایسنا

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است در پی اعمال تحریم ها علیه ایران «بعضی ها با سوءاستفاده از تحریم ها، به فسادهای اقتصادی روی آورده بودند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران روز چهارشنبه در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران با ارائه تحلیلی از دستاوردهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران گفت: «به خاطر نگاه خصمانه ای که به مردم ایران داشتند، تحریم ها را تصویب کرده بودند و در داخل هم بعضی ها با سؤاستفاده از تحریم ها، به فسادهای اقتصادی روی آورده بودند.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی تهیه ضرورت های زندگی از طریق قاچاق را که نتیجه تحریم هاست دور از شان مردم ایران در تاریخ دانست و گفت: «در این فضا کالاهای بی کیفیت به قیمت مضاعف وارد بازار می شوند.»

رضا تقی‌زاده تحلیل‌گر امور سیاسی مقیم بریتانیا در این باره به شرق پارسی با اشاره به خصومت ۸ ساله آقایان رفسنجانی و احمدی نژاد گفت: «این خصومت همچنان وجود دارد و از بین نرفته است و اینکه رانت خواری در دوران احمدی نژاد به اوج رسیده نکته قابل پوشاندنی نیست.»

وی گفت: «این قابل تحمل نیست که یک مملکت در طول هشت سال ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و در هشتمین سال از حکومت این دولت، شش درصد رشد منفی اقتصادی از خود باقی بگذارد. این پول که صرف تولید نشده، صرف فاصله انداختن بین فقیر و غنی شده است که یک خطر بزرگ اجتماعی است.»

تقی زاده گفت: «وقتی ایران در طول هشت سال گذشته افزایش تولید گاز نداشته و پارس جنوبی معلق مانده است که این خود یک زیان سالانه صدها میلیارد دلاری است. حدود ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از کشور خارج شده است. و به علت سوء مدیریت نرخ ارز ۴۰۰ درصد کاهش ارزش برابری داشته است.»

این تحلیلگر سیاسی در همین حال گفت: «بخشی از آن چه آقای رفسنجانی از آن یاد می کند درست است اما به آن معنا نیست که در دوران سازندگی فساد در ایران وجود نداشته است. طبیعت اقتصاد دولتی همیشه همین بوده است. آنچه در دوران آقای رفسنجانی کم بود و در دوران آقای خاتمی کمی افزایش پیدا کرد، در دوران آقای احمدی نژاد بسیار زیاد شد.»

هاشمی رفسنجانی بهمن ماه امسال نیز در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی گفته بود: «فساد هیچ وقت با آدم‌های سالم و عادل و خدوم پیش نمی‌آید ولی در سال‌های اخیر انسانهایی دستشان به جاهایی رسید که مشکل داشتند و وقتی نیروهای اصیل را از اداره کشور دور کردند سرانجام جای آنها افراد غیراصیل می‌نشینند قطعا آنها آنقدر دلسوزی که نیروهای اصیل انقلاب و اسلام دارند نخواهند داشت؛ فساد از این نقطه پیش می‌آید یک مقدار هم به خاطر این تحریم‌ها راه‌های علنی و روشن کار بسته شد و راه‌های مخفی مورد استفاده قرار گرفت.»

وی همچنین اوائل اسفندماه امسال گفته بود: «مردم از خسارت‌هایی که [در دوران احمدی نژاد] به کشور وارد شده چیزی نمی‌دانند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که اختلاف نظر شدیدش با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران از همان نخستین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد ابراز شده بود، چندی پیش هم به صورت علنی و جدی به انتقاد از عملکرد دولت وی پرداخته و گفته بود که «در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم.»

هاشمی رفسنجانی ششم اسفندماه در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ در تهران گفت: «در طول چند سال اخیر بخاطر سیاست های نادرست خیلی از امکانات را از دست دادیم و اگر سیاست های پیش بینی شده درست عملیاتی می شد ما از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نمی ماندیم.»

از سوی دیگرمحمود احمدی نژاد پیش از این بارها و به مناسبت های مختلف به انتقاد جدی از شیوه مدیریتی و الگوی اقتصادی هاشمی رفسنجانی پرداخته بود. وی به عنوان نمونه در خرداد ماه سال ۱۳۸۴ در جمع بعضی از نمایندگان مجلس ایران گفته بود: «مخالف رانت‌خواری و استیلا‌ی خانوادگی بر ثروت کشور هستم. من دست مافیای قدرت و قبیله را از نفت کوتاه خواهم کرد و جانم را به پای آن خواهم گذاشت. نفت باید بر سر سفره‌های مردم باشد. بحث سر بی‌عدالتی، تخریب کرامت انسان‌ها و توسعه فقر و فساد است.. »