اسرائیل خواستار خروج ایران از سوریه شد

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته (یکشنبه) در پاریس دیدارها و رایزنی هایی برای مقابله با فعالیت ایران در سوریه و لبنان و اخراج آن از خاک سوریه برگزار کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، نتانیاهو در حاشیه صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در پاریس با ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد.
وی از ماکرون درخواست کرد تا از نفوذ خود در لبنان استفاده کرده و فشار بیشتری به میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و سعد الحریری نخست‌وزیر آن در خصوص کارخانه‌های اسلحه پیشرفته در خاک‌های لبنان و همچنین علیه فعالیت ایران در سوریه، وارد کند.
سخنگویی به نقل از نتانیاهو نقل کرد که وی درصدد دیدارهای بیشتر با ۶۰ رهبر کشورهایی است که در این مراسم شرکت کرده‌اند تا با آنها ایده ایجاد اتحاد علیه ایران را مطرح کند.
علیرغم اینکه مسکو دیدار نتانیاهو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را رد کرد ولی این سخنگو تأکید کرد که نزدیکان نتانیاهو در حال زمینه‌سای برای دیدار وی با پوتین در حاشیه این رویداد هستند.
از سوی دیگر یوآف گالانت وزیر مسکن اسرائیل در گفتگو با «جروزالم پست» روزنامه انگلیسی زبان اسرائیل گفت: «باید مطمئن شویم که مجدداً در لبنان مرتکب اشتباه نشویم؛ بنابراین اجازه هیچگونه حضور نظامی ایرانی را در سوریه نمی‌دهیم».
وی افزود: اسرائیل «اجازه نمی‌دهد که نظام بشار اسد به سلاح پیشرفته دست پیداکرده و آن را به‌طور کامل یا جزئی از طریق سوریه به لبنان بفرستد».
یوآف گالانت ادعا کرد که اسرائیل توانایی خارج کردن ایران را از خاک سوریه دارد اما «می‌خواهیم به ایجاد اتحاد بین‌المللی ادامه‌دهیم که شامل تمام کسانی است که می‌توانند با ما همکاری کنند. هیچ کشوری نمی‌خواهد ایران در سوریه بماند».
وی همچنین عنوان کرد: خطر ایران فقط متوجه سوریه نیست؛ چرا که ایران «سه کشور عربی را تحت کنترل خود دارد؛ عراق را از طریق شبه‌نظامیان پیروِ خود، یمن را از طریق حوثی‌ها و لبنان را از طریق حزب‌الله، به اضافه اینکه تلاش‌هایی نیز برای تحکیم وجود خود در سوریه دارد».