روحانی: عده ای به ظاهر شعار می دهند، ولی بزدل سیاسی هستند

روحانی: عده ای به ظاهر شعار می دهند، ولی بزدل سیاسی هستند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، صبح امروز در اولین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران گفت : “عده ای به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی هستند.”

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، رییس جمهور ایران با اشاره به این نکته که ما در منطق کم نمی آوریم گفت : “ما دیپلمات های مجربی داریم. امروز در راس وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات های جهانی هستند نه منطقه”.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به سفرای خارجه ایران گفت : “مردم به ما گفتند از افراط گریزان هستیم و به اعتدال پناه آوردیم، مردم به ما گفتند تقابل را نمی پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم. مردم به ما گفتند اختلافات بی جهت و بی پایه و واهی داخلی را نمی پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم.”

به گفته رییس جمهور ایران ” هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم برید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟”

روحانی با اشاره به این نکته که دنیای امروز دنیای پیچیده است اظهار داشت: “ما از نظام دو قطبی عبور کرده ایم. نظام جدید هنوز کاملا استقرار پیدا نکرده است. هر گروه و جماعتی امروز به فکر یک تشکل جدیداند”.
این نخستین گردهمایی سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است که در دولت روحانی آغاز به کار می کند.
دکتر صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، اهمیت رفتار دیپلماتیک و سخنان روحانی در مسائل خارج از کشور را بسیار مهم و جدی برشمرد و به شرق پارسی گفت : “از زمانی که دکتر روحانی دولت را به دست گرفتند تحول جدی در سیاست خارجی ایران رخ داده است. اما در طی این مدت هم حملات تندی علیه ایشان صورت گرفته به طوری که در مذاکرات ژنو تمامی این حملات کاملا دیده شده و عده ای از این مذاکرات بسیار دلواپس بودند”.

وی افزود: “دولت روحانی به خوبی متوجه شده که اگر سیاست خارجی ایران تعاملگرا باشد می تواند در مسائل داخلی نیز به خوبی حرکت کند اما تا وقتی که سیاست خارجی با مشکل رو به رو است در سیات داخلی هم مشکلات بسیار زیاد و جدی می شود”.