صندوق بین المللی پول

هیئتی از کارشناسان صندوق بین المللی پول بعد از دو سال برای ارزیابی اوضاع اقصادی ایران شنبه به تهران سفر می کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از ویلیام موری سخنگوی صندوق بین المللی پول اعلام کرد که «آخر این هفته کارشناسان این صندوق به تهران سفر می کنند.»

بر اساس این گزارش، این هیئت کارشناسی که شنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) وارد تهران می شوند، تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار می دهند و همچنین گزارشی درباره وضعیت و چشم انداز رشد اقتصادی این کشور ارائه خواهند کرد.

کارشناسان صندوق بین المللی پول سالانه وضعیت اقتصادی ۱۸۸ کشور عضو این صندوق را مورد ارزیابی قرار می دهند و گزارش تهیه می کنند، اما کارشناسان این صندوق بین المللی در دو سال گذشته به ایران نرفتند.

ویلیام موری درباره سفر این کارشناسان به ایران گفت: «توافقی بر اساس اصل ۴ برای بازنگری اقتصاد ایران وجود دارد. تمرکز اصلی ارزیابی های این هیئت در سفر به تهران چگونگی کمک به احیای ثبات اقتصاد کلان و رفع ضعف طولانی مدت در ساختار اقتصادی این کشور خواهد بود.»

مقامات این صندوق پس ازمذاکره با مقامات، تجار، سیاستمداران و گروه های جامعه مدنی با نگاهی انتقادی به تجزیه و تحلیل وضعیت و مدیریت اقتصادی این کشور می پردازند.

صندوق بین المللی پول در نوامبر ۲۰۱۳ پیش بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در پایان سال جاری مالی کنونی که از ۲۱ مارس آغاز شده است به منفی ۱٫۵ درصد برسد، اما این رقم در سال آینده مالی به مثبت ۱٫۳ درصد افزایش می یابد.

کارشناسان صندوق بین المللی پول آخرین بار در ژوئیه سال ۲۰۱۱ به منظور بازنگری کامل وضعیت اقتصادی از ایران دیدن کردند. محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود در تیر ۹۲ در اینباره گفت: «برخی بداخلاقی‌ها موجب شد که نماینده صندوق بین‌المللی پول نتواند وارد کشور شود و گزارش درستی را تهیه کند.»