کمیته عالی مشترک بین دو این کشور روز گذشته به کار خود پایان داد

قاهره: سوسن أبو حسین

مصر و بحرین روز گذشته ضمن تأکید بر پیروی از خواسته‌های سیزده‌گانه و اصول شش‌گانه چهار کشور خواستار مبارزه با تروریسم به عنوان راه‌حل بحران موجود با قطر، به دوحه هشدار دادند: «همه تلاش‌های قطر برای دور زدن خواسته‌های مذکور، هیچ نتیجه‌ای جز به طولانی کردن زمان حل این بحران نخواهد شد».
در اختتامیه دهمین دوره کمیته عالی مشترک بین مصر و بحرین که روز گذشته در منامه برگزار شد، دو کشور بر محوریت حفظ امنیت و ثبات کشورهای منطقه و حفظ حاکمیت و استقلال آنها و اهمیت امنیت خلیج عربی تأکید کردند.
سامح شکری، وزیر خارجه مصر، روز گذشته با خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر بحرین دیدار کرد.
احمد حافظ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر گفت: «شکری قدردانی عمیق ملت و دولت مصر از مواضع حکیمانه دولت و سیاست‌های درست منامه در مسیر همبستگی و اقدام مشترک عربی برای حمایت از تقویت امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط نزدیک و برادرانه بین دو کشور در همه سطوح و زمینه‌ها را اعلام کرد».
وی در ادامه یادآور شد: «وزیر خارجه مصر در خصوص تمایل مصر برای پیشبرد روابط دوجانبه و توسعه آن در همه زمینه‌ها و تلاش برای نتایج ملموس کمیته مشترک، تأکید کرد».
شکری همچنین افزود: «مصر به امنیت و ثبات منطقه خلیج، به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت ملی مصر پایبند است. ما هرگونه دخالت خارجی را رد کرده و با آن مقابله می‌کنیم».
نخست‌وزیر بحرین نیز با تأکید بر قدرت روابط بحرین و مصر و سطوح همکاری بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها گفت: « این امر بازتابی از روابط ویژه و برادرانه بین دو بحرین و مصر است».
وزرای بحرین و مصر با صدور بیانیه مشترکی تروریسم در همه اشکال و انواع آن را محکوم کرده و از دیدگاه مشترک دو کشور در این زمینه سخن گفتند.
در مورد مسئله یمن نیز ضمن محکوم کردن استمرار شلیک موشک‌های بالستیک حوثی‌های حمایت شده از سوی ایران، به سوی اراضی پادشاهی عربی سعودی به موضع خود در حمایت از وحدت، ثبات و امنیت یمن و حمایت از دولت شرعی این کشور و اهمیت حل سیاسی به عنوان تنها راه حل پایان دادن به بحران یمن بر مبنای طرح خلیجی و راههای اجرای آن اشاره کردند.