هیئت هادی شامل چهار نفر از کسانی است که در بازداشت حوثی ها هستند و سرلشکر الصبیحی یکی از آن ها است

تصویری از انفجار در حومه صنعا – عکس از الشرق الأوسط

تصویری از انفجار در حومه صنعا – عکس از الشرق الأوسط

در حالی که سازمان ملل روز گذشته به طور رسمی تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) کنونی را برای مذاکرات صلح یمن در ژنو تعیین کرد، برخی منابع از سازمان ملل برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند که هیئت دولتی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور که در مذاکرات شرکت خواهد کرد چهار نفر از شخصیاتی را در بر می گیرد که در بازداشت شبه نظامیان حوثی هستند، و برجسته ترین آن ها سرلشکر محمود الصبیحی وزیر دفاع یمن است که برای دومین بار در استان لحج در جنوب یمن بازداشت می شود. این هیئت همچنین شامل عبدالعزیز جباری، رئیس کمیته مشورتی کنفرانس یمن در ریاض، و یاسین مکاوی معاون وی، و عز الدین الأصبحی وزیر حقوق بشر است که در پایتخت عربستان سعودی اقامت دارند.

در مقابل، هیئت جماعت حوثی و هواداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن شامل افراد زیر است: محمد القیرعی استاندار تعز، عارف الزوکا دبیر کل حزب کنگره عمومی خلق، به علاوه فرمانده محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی حوثی.

در همین راستا، حوثی ها و نیروهای صالح، برای تحقق دستاوردهای میدانی با هدف استفاده از آن به عنوان کارت فشار در کنفرانس ژنو، عملیات نظامی و تلاشهای دیپلماتیک خود را افزایش دادند. در همین رابطه هیئتی از حوثی ها با دعوتی از سوی وزارت خارجه روسیه، برای انجام گفتگوهایی با مقامات روسی، مسقط پایتخت عمان را به سوی مسکو ترک کردند.

از سوی دیگر، روز گذشته نیروهای مسلح عربستان سعودی جلوی اولین موشک «اسکاد»، که شبه نظامیان حوثی و نیروهای صالح به سوی شهر خمیس مشیط (جنوب غرب عربستان) پرتا ب کرده بودند را گرفتند. فرماندهی نیروهای مشترک مسلح روز گذشته در بیانیه ای توضیح داد: «نیروهای دفاع هوایی سلطنتی عربستان سعودی جلوی این موشک را گرفت و بلافاصله پس از آن اقدام به منهدم کردن سکوی پرتاب موشک کرد که موضع آن در جنوب صعده در یمن تشخیص داده شد.