مجلس خبرگان ایران - عکس از رسا

مجلس خبرگان ایران – عکس از رسا

اسدالله بادامچیان، از اعضای ارشد حزب موتلفه مدعی شده است که، جریان استکبار با همراهی عوامل و گروه‌های منتسب به خود درصدد است تا در مجلس خبرگان «نفوذی مزاحم» بفرستد و دنبال طراحی‌های مکارانه هستند.

بادمچیان، که این سخنان را روز چهارشنبه در مراسم افطاری جامعه اصناف و بازاریان مطرح می کرد، با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «مجلس خبرگان عمود خیمه انقلاب و مبدا اصل ولایت فقیه است» و به گفته او «جریان استکبار قصد دارد چهره‌های جدیدی» را وارد این مرکز کند.

وی با نسبت دادن جریان استکبار به گروه های سیاسی مخالف در ایران، گفت: «گروههای سیاسی فتنه گر هم هستند که دائما به تفرقه اندازی و فتنه گری تلاش می کنند.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به انتخابات آتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: «سال آینده، سال انتخابات است. از هم اکنون نیز عوامل گروههای منحرف و فتنه گر در صدد هستند تا در مجلس خبرگان نفوذی مزاحم بفرستند.»

«فتنه»، واژه‌ای است که پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای بارها برای توصیف اعتراضات سال ۱۳۸۸ به کار برده است. در این سال جمع کثیری از مردم ایران نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد معترض بودند.

انتخابات آتی مجلس خبرگان اسفند ماه سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

بادامچیان در ادامه گفت: «آنها می‌خواهند در مجلس خبرگان چند آدم مزاحم با بهانه اینکه آن افراد چهره جدید و جوان هستند بفرستند و همچنین در انتخابات مجلس نیز در بسیاری از گروهها و جریانهای مختلف تنش هایی بوجود آمده است.»

او این سیاست را سیاستی تکراری دانست که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، محمدرضا عارف نامزد انتخابات در ائتلاف با حسن روحانی کناره گرفت. او چنین اظهار داشت: «برخی افراد می‌‌خواهند خودشان را به دولت و رئیس جمهور بچسبانند در حالی که نامزد آنها در انتخابات گذشته عارف بوده و در حالی که متوجه شدند رای کافی را نخواهند داشت. کاندیدای خود را مجبور کردند کناره گیری کند و پس از آن از روحانی حمایت کردند زیرا اگر رای کافی داشتند کاندیدای خود را مجبور نمی کردند کناره گیری کند.»

مجلس خبرگان رهبری متشکل از فقهای واجد شرایط، وظیفه نظارت بر عملکرد و عزل و نصب رهبر را به عهده دارد. محمود هاشمی شاهرودی به‌طور موقت ریاست این مجلس را بر عهده دارد.

شاهرودی، نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری است و در غیاب محمدرضا مهدوی‌کنی که به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان است، ریاست این مجلس را به عهده دارد.

در انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری، نامزدی زنان ممکن اعلام شده است.

قربانعلی دری نجف آبادی، عضو هیات رییس مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت ۱۳۹۳ گفت حضور زنان در انتخابات خبرگان رهبری ایرادی ندارد.

وی گفت که برای حضور زنان به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری، باید قانون اصلاح شود اما به نظر او اگر زنی شرایط کاندیداتوری را داشته باشد، ایرادی ندارد که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند.

در شرایط نامزدی انتخابات خبرگان رهبری، به جنسیت نامزدها اشاره نشده است اما شرایط افراد باید به تایید فقهای عضو شورای نگهبان برسد.