مردم تهران از روز چهارشنبه باز هم شاهد چند بیلبورد با موضوعی جنجالی بودند، و این بار این بیلبورد ها نیمی از چهره کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را چسبیده به چهره «صدام‌حسین»، دیکتاتور سابق عراق نشان می‌دهد.

این بیلبوردها اگر چه فعلا فقط در دو یا سه نقطه تهران و عموما در مکان های نظامی نصب شده است، اما توجه زیادی را جلب کرده به طوری که چند روزنامه تهران امروز عکس صفحه اول خود را به این بیلبوردها اختصاص دادند و تاکنون چندین مقاله در این باره منتشر شده است.

این بیلبوردها تنها دو روز پس از سفر اشتون به تهران و البته دیدار او با بعضی فعالان سیاسی زن نصب می شوند، دیداری که واکنش شدیداللحن بسیاری مقامات و شخصیت های تندرو در ایران را در پی داشت. با وجود آنکه این بیلبوردها در نزدیکی مکان های نظامی نصب شده مشخص نیست آنها توسط چه ارگان یا نهادی نصب شده اند.

دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نصب چنین بیلبوردهایی را در تضاد با منافع ملی دانست و به شرق پارسی گفت: «این چنین تحرکات و فعالیتهایی حالا چه نصب بیلبورد با تصویر اشتون و صدام باشد و چه تصویر اوباما و شمر، دربرابر منافع ملی از یک سو و از سوی دیگر برخورد با هرگونه فعالیت دیپلماتیک دولت روحانی محسوب می شود».

وی افزود: «ما با حرکتهای افراطی هیچ وقت نتوانستیم منافع ملی ایران را تامین کنیم و در ۳۴ سال گذشته با کدام حرکت افراطی و با شعارهای مرگ بر این و آن توانستیم بر مشکلات پیروز شویم».

دکتر زیباکلام گفت: «چنین فعالیت هایی بازخورد مناسبی در فضای دیپلماسی ندارد و چهره خشن و تندرویی از ما نشان می دهد».

در این میان روزنامه‌های شرق و قانون عکس یک شماره پنج‌شنبه خود را به «نصب بیلبوردهای ضد اشتون» در تهران اختصاص داده‌اند.

روزنامه شرق با اشاره به این که «پس از بالارفتن بیل‌بوردهای “صداقت آمریکایی” حالا نوبت به بیل‌بوردهای احتمالا صداقت اشتونی» رسیده است، با اشاره به محتوای عکس این بیلبوردها که در آن تصویر اشتون در کنار صدام گذاشته شده، نوشته است: «احتمالا دلیل انتخاب “صدام” که یکی از منفورترین چهره‌ها نزد مردم ایران است در کنار میهمان رسمی هفته اخیر مسئولان ارشد کشور، رساندن پیامی مستقیم به بینندگان این بیل‌بوردهاست».

شرق یادآوری کرده است که «بیل‌بوردهای صداقت آمریکایی در زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ توسط موسسه فرهنگی- هنری اوج در برخی شهرهای کشور نصب شد، بیل‌بوردهایی که در آن مذاکره‌کنندگان ایرانی «ساده‌لوح معرفی شده بودند و نمی‌دانستند در مقابل آمریکایی‌های مسلح نشسته‌اند».

روزنامه قانون هم روز پنج شنبه با تاکید بر این که نصب این بیلبوردها و بنرها با هزینه شهرداری تهران انجام شده است، آنرا «دخالت دوباره مدیریت شهری تهران در سیاست خارجی» توصیف کرده و به آن اعتراض کرده است.

روزنامه قانون همچنین «خانه طراحان انقلاب اسلامی» را طراح بنرهای «ضد اشتون» معرفی کرده و نوشته است: «برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که این موسسه با برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری ارتباط دارد، طراحی بنرها و نصب آنها با سفارش این افراد و همکاری شهرداری تهران صورت می‌گیرد» و «نصب بنرها نیز با هزینه شهرداری و از سوی این نهاد صورت می‌گیرد».

بیلبوردهایی مشابه در انتقاد از سیاست خارجی ایران و با عنوان صداقت آمریکایی از اواخر مهرماه ۹۲ در سطح چندین شهر ایران نصب شده بود.

یک روز پس از انتشار آن تصاویر در تهران، وب سایت «شبکه ایران» یکی از مجموعه رسانه های وابسته به روزنامه ایران ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی با انتشار مطلبی در این باره به شدت به این اقدام حمله کرد . در مقاله شبکه ایران آمده بود: «این هجمه جدید تبلیغاتی هدفش بیش از هر چیز سیاستهای دولت جدید است، نه محتوای آنچه در این بیلبوردها آمده است.»

از سوی دیگر به نوشته وبسایت تحلیلی تابناک، به نظر می ‌رسد این بار و در مورد نصب بیلبورد ها علیه اشتون، میان بخش‌های مختلف حاکمیت همراهی بیشتری نسبت به شهرداری و این کار وی وجود داشته باشد. زیرا دیدارهای اشتون انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. این درحالی است که برخی از کارشناسان براین باورند که این دیدارها نمی ‌توانسته‌ است بدون برنامه‌ریزی یا هماهنگی بخش‌هایی از حاکمیت بوده باشد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل این هفته در جریان سفر به ایران با بعضی فعالان زن ایرانی دیدار کرد، دیداری که همانطور که انتظار می رفت با واکنش تند بعضی مقامات این کشور رو به رو شد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران در پی آن دیدار گفت: “ملاقات اشتون با برخی افراد معلوم الحال بمنزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه سازی برای دخالت‌های بعدی است.”

سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم گفت: “تحت هیچ بهانه‌ای اجازه دخالت غرب در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم و مسئولین مربوط باید مراقبت کنند که طرف‌های مذاکره کننده از محدوده‌های تعیین شده عبور نکنند.”