آلودگی هوا به مرحله بحران رسیده

آلودگی هوا به مرحله بحران رسیده

آلودگی هوای تهران تا به جایی رسیده که داریوش مهرجویی، کارگردان سینما، در مراسم ختم خواهر خود، ژیلا مهرجویی، طراح صحنه و لباس، «آلودگی هوا» را عامل اصلی مرگ خواهرش خواند و از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران در این رابطه به شدت انتقاد کرد.

این پدیده خطرناک که ساکنان تهران و بسیاری از کلانشهرها روزهای زیادی از سال با آن درگیر هستند، اینک با دستور ویژه رییس جمهوری این موضوع در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار گرفت.

حسن روحانی با «تاکید بر اهمیت فوق العاده سلامت مردم برای دولت و لزوم اهتمام جدی برای مقابله مؤثر با پدیده آلودگی هوا،» دستور داد جلسه ویژه شورای عالی محیط زیست تشکیل شود.

در دستور ویژه روحانی، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت به عنوان نهادهای مسئول این امر معرفی شدند.

در دستور کار رییس جمهوری ایران به این نهادها، از آنان خواسته شد از «راهکارهای مبتنی بر فناوری های جدید و فراخوان نظرات از مبتکران و نهادهای غیردولتی» برای کاهش میزان انواع آلودگی استفاده کنند.

با وجود آن که ایرانیان تلاش می کنند خودشان با استفاده از انواع ماسک های به سلامت خود کمک کنند، دکتر محمدرضا بلورساز در حاشیه نهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال که روز چهارشنبه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد، درباره کارکرد ماسک ها گفت: ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات آلوده به داخل بدن ندارند. در حال حاضر تنها هپاماسک‌ها فیلتر قوی دارند و مانند بروز ذرات می‌شوند که البته تاثیر آنها نیز ۲۴ ساعته است.

بلورساز یاداور شد که در هوای آلوده شهرهای بزرگ ترکیبات آروماتیک وجود دارد . این ترکیبات علاوه بر آسیب به سیستم تنفسی بدن در مغز استخوان نیز تاثیرات سوء می گذارد و موجب ایجاد سرطان می شود.

شیدا ملکی، رییس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: ماسک های ویژه گرد و غبار هم میزان مواجهه و استنشاق افراد را نسبت به هوای آلوده ناشی از ریزگردها و گرد و غبار، کاهش می دهد. با این وجود استفاده از این نوع از ماسک ها برای کاهش میزان آلودگی های ناشی از گازها تاثیری ندارد.

آلودگی صوتی پایتخت در آستانه بحران

به گزارش خبرگزاری های ایران، کارشناسان معتقدند وضعیت آلودگی صوتی تهران، از مرز هشدار گذشته و اکنون در شرایط اضطرار قرار دارد.

نگرانی کارشناسان از آن است در صورت رسیدگی نکردن به این امر، آلودگی صوتی مانند آلودگی هوا به وضعیت بحران خواهد رسید .پنجره های دو جداره و نصب دیوار صوتی در بزرگراه ها نتوانسته است از درجه خطر این نوع آلودگی در تهران بکاهد.

برخی کارشناسان نیز افزایش پرخاشگری در میان پایتخت نشینان را از عوارض آلودگی صوتی در تهران می دانند.

موضوعی که یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز آن را تایید می کند و می گوید: وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار به اضطرار رسیده و دیگر وقت آن رسیده برنامه جامعی برای کاهش آلودگی صوتی تدوین و اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، موتورسیکلت ها، خودروهای سواری، خودروهای سنگین و اتوبوس های شرکت واحد به ترتیب بالاترین سهم انتشار آلودگی صوتی در تهران را دارند. موتورسیکلت ها با ۴۹ درصد سهم خطرناک ترین عامل آلودگی صوتی شناخته می شوند.

ساده‌ترین و ملموس‌ترین عارضه‌ای که صدای آزاردهنده برای انسان به ارمغان می‌آورد، کاهش قدرت شنوایی است،از دیگر اثرات ناطلوب سر و صدا ناراحتی عصبی، خارش، انعقاد رگهای خونی، سکته قلبی ، فشار خون بالا ، سردرد، کج خلقی، سوء هاضمه، زخم معده، بی‌نظمی بیوشیمیایی و سایر عوارض را می‌توان نام برد.