اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور ایران

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور ایران

در حالی که دعوت احمدی نژاد از روحانی برای مناظره با واکنش های فراوانی روبرو شده است، اکبر ترکان مشاور ارشد رییس‌جمهور ایران هم، روز سه شنبه با واکنش به نامه احمدی نژاد، به وی پیشنهاد کرد به خاطر خسارات وارد شده به کشور از مردم عذرخواهی کند.

محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران دیروز در واکنش به گزارش یکصد روزه روحانی که هفته پیش در تلویزیون ایران پخش شد و در آن از عملکرد دولت احمدی نژاد در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی انتقاد شد، در نامه ای از حسن روحانی دعوت کرد برای روشن شدن “ابهامات و حقایق ناب” در مناظره ای دو طرفه شرکت کند.

اکبر ترکان در واکنش به این نامه در گفتگو با روزنامه شرق گفته است: “خوشبختانه حافظه تاریخی مردم ما آنقدرها ضعیف نشده که رویدادهای چند سال گذشته را به یاد نیاورند. همه به خاطر دارند وقتی آقای احمدی‌نژاد به قدرت رسید، نسبت به بسیاری از شخصیت‌های مورد اعتماد مردم و نظام، مرتکب توهین و بی‌حرمتی‌ شد و سلامت و عملکرد همه دولت‌های پیش از خود را زیر سوال برد. ایشان اکنون که از قوه مجریه خارج شده‌اند، طاقت شنیدن آمار و ارقامی را که خود مسبب پدیدآمدنش بود، ندارد و بازنمایی کارنامه خود را در آینه آمار واقعی نقد غیرمنصفانه می‌داند.”

ترکان در پاسخ به این سوال که ‌با این حساب چه دلیلی دارد که احمدی نژاد حالا پیگیر برگزاری «مناظره» شده‌اند؟ گفت: “ایشان هشت‌سال در راس قدرت بوده و حالا که از مسوولیت دور شده، تصمیم دارد از طریق «مناظره» بار دیگر خود را مطرح کنند. اما اگر از عملکرد خود اطمینان و میل به شفاف‌سازی دارند، بهتر است به موازات پیگیری برگزاری «مناظره»، این شفاف‌سازی را در دستگاه قضایی هم داشته باشند. هر شهروندی که به دادگاه احضار می‌شود، موظف است در دادگاه و جلسه محاکمه حاضر شود. نباید این طور باشد که بالاترین مقام سابق اجرایی کشور با عدم حضور در دادگاه و بی‌اعتنایی به احضاریه قانونی به دیگران درس قانون‌شکنی بدهد.”

از سوی دیگر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد در دولت نهم و دهم با بیان اینکه درخواست مناظره احمدی‌نژاد از روحانی ربطی به مجادله‌های گزارش صد روزه ندارد، گفت: [انتظار می رود] رئیس یک دولت پاسخگو، با دعوت دکتر احمدی نژاد برای مناظره، برخوردی منطقی و منصفانه داشته باشد.

علی اکبر جوانفکر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پیشنهاد مناظره محمود احمدی نژاد به حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: دکتر احمدی نژاد از موضع خیرخواهی و دلسوزی برای کشور رئیس جمهور را به مناظره دعوت کرده است و بر خلاف ادعای برخی عناصر افراطی در دولت جدید، این مناظره به هیچوجه جنبه سیاسی و انتخاباتی ندارد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این موضوع در گفتگو با وبسایت فرارو گفت: آقای احمدی‌نژاد در واقع با روش و منشی که در هشت سال گذشته پیش گرفت تمام راه‌های حضور خود در عرصه سیاسی را به روی خود بسته است، بنابراین حیات سیاسی احمدی‌نژاد با جار و جنجال و پشت تریبون امکان پذیر است.