حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست مجلس خبرگان - عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست مجلس خبرگان – عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران می گوید کشورش به غنی‌سازی اورانیوم در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد ادامه خواهد داد.

حسن روحانی صبح روز سه شنبه در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان این کشور در جمع خبرنگاران گفت تلاش دولت ایران اینست که در گام نهایی هم تحریم‌ ها برداشته شود و هم حقوق هسته ‌ای ایران محفوظ بماند.

وی تصریح کرد: “این یعنی اینکه ما به غنی ‌سازی در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد ادامه خواهیم داد، بهانه‌ها را از دست دیگران سلب می‌کنیم تا آنها نتوانند در سایه آن بهانه‌ها، افکارعمومی و مجامع عمومی، حقوقی و سیاسی را تحریک کنند و بخواهند علیه ملت ایران اقدامی صورت دهند.”

رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: “اینکه آمریکایی ‌ها چیزهایی می ‌گویند به خاطر فشار افکارعمومی خودشان، تندروها و صهیونیست‌ هاست و البته کشورهایی نیز هستند که در این داستان به آمریکایی‌ها فشار می‌آورند لذا پیداست که گفته‌ های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با واقعیات بسیار فاصله دارد.”

رئیس ‌جمهور ایران گفت: “قدم بعدی بسیار پیچیده و سخت است، اما ما به قدرت مذاکره‌ کنندگان ‌مان اطمینان داریم و همه دنیا نیز باید به حسن نیت ایران برای حل مسئله اطمینان داشته باشد.”

وی خاطرنشان کرد: “اگر طرف مقابل ما هم در حل مسئله حسن نیت و اراده سیاسی را در عمل نشان دهد، معتقدم در زمان کوتاه حتی ممکن است در شش ماه اول بتوانیم به توافق نهایی برسیم.”

از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران به تعهدات هسته ای خود با شش قدرت بزرگ جهانی عمل کرده است.

مدیر کل آژانس بین الملی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳ مارس در گزارش خود به شورای حکام این آژانس اعلام کرده است که جمهوری اسلامی، ذخایر اورانیوم خود را که درجه غنی سازی نزدیک به درجه مناسب برای تهیه سلاح هسته ای داشته کاهش داده است.

وی تصریح کرده است که “اقدامات پیش بینی شده در برنامه عمل دوجانبه، تا امروز طبق برنامه انجام شده است.”

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در مصاحبه با یک شبکه هندی که روز دوشنبه منتشر شد درباره رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ابراز خوشبینی کرده و گفته است که اگر اراده لازم وجود داشته باشد توافق طی ۵ ماه آینده به دست می‌آید.

هیئت های کارشناسی و فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب “بیانیه مشترک” که ۲۰ آبان میان دو طرف در تهران امضا شد در روزهای شنبه و یک شنبه این هفته طی دو مرحله مذاکره کردند.

براساس بیانیه مشترک قرار است در چارچوب یک سند مورد توافق ایران به سوالات و ابهامات آنان درباره سوالات و ابهامات باقی مانده در برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد. در همین چارچوب و در گام اول اجرای بیانیه مشترک ایران به شش موضوع مورد نظر آژانس طی سه ماهه گذشته پاسخ داده است قرار است نتیجه همکاری‌های ایران در این چارچوب در گزارش بعدی مدیر کل آژانس منتشر شود.

براساس اعلام آژانس به نظر می‌آید موضوع مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی از مهمترین موضوعات در این گفت‌وگوها بوده باشد.

در این میان بعضی رسانه های خبری مدعی شده اند آژانس بین المللی انرژی اتمی سوءظن هایی را درباره احتمال مقاصد نظامی برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و مدعی شده این سوءظن ها هنوز رفع نشده است.

محمد رضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران، درباره سوء ظن هایی بر احتمال مقاصد نظامی برنامه هسته ای ایران وجود دارد در گفت و گو با شرق پارسی گفت: “این حرف مبنای حقوقی و قانونی ندارد و نمی تواند مورد پذیرش باشد. اینکه گفته شود احتمال مقاصد نظامی وجود دارد باید با ادله و دلیل همراه باشد. اگر آژانس دلیلی بر این ادعای خود دارد به جای اظهار نظر آن را دقیقا بیان کند”.

این نماینده سابق مجلس ایران همچنین گفت: “ایران همچنان پایبند به توافق ژنو است و به هیچ عنوان از تعهدی که کرده باز نمی گردد لذا آژانس باید در راستای قوانین آزانس سخن بگوید.”

به گفته خباز “اینکه گفته شود در برنامه هسته ای ایران تردید هایی وجود دارد و باید آن را برطرف کند، این حرف هم قابل تردید است. نمی توان با اظهار نظر شخصی و یا گمانه زنی در فضای دیپلماتیک سخن گفت. منطق آژانس باید قوی باشد. همانطور که منطق ما برای فعالیتهای هسته ای قوی است و توانسته ایم اغراض سیاسی را برطرف کنیم.”

از سوی دیگر یک منبع آگاه ایرانی دیگر که خواست نامش فاش نشود نیز در گفتگو با خبرنگار وبسایت فارسی الشرق الاوسط گفت: “برخلاف این خبر، آقای آمانو در گزارش و بیانیه افتتاحیه خود امروز در شورای حکام اعلام کرد که برنامه ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است و اقداماتی که توسط آژانس انجام شده گامی مثبت و رو به جلو است.”

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید اطمینان داد که واشنگتن همچنان به جلوگیری از توسعه سلاح اتمی توسط ایران متعهد است.