پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

همزمان به نزدیک شدن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، دولت های غربی تصمیم گرفتند نگاهی دوباره به تحریم ها بیاندازند.

مذاکرات به مهلت ۲۹ تیر نزدیک می شوند و گمانه زنی ها درباره تمدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ ادامه دارد. اما در این میان که تصور می شود که غرب و ایران به تصمیم قطعی درباره این امر نخواهند رسید، غرب تصمیم گرفته است که تحریم ها را پیش از موعد مقرر به میزان چشمگیری کاهش دهند.

تاکنون تحریم های تجاری و تحریم بانک باعث شده بود تا کمپانی های خارجی از معامله با ایران سرباز بزنند و در صورت فاش شدن وجود نقل و انتقالات مالی میان کمپانی ایرانی و کمپانی غربی، شرکت معامله کنند و بانک مسئول نقل و انتقالات مالی جریمه می شدند.

به گزارش رویترز دیپلمات های تصمیم گیرنده باید دستور کار جدید و دقیقی تنظیم کنند تا از قانون گذاران بدبین آمریکایی را قانع کند و شرکتهای تجاری را در معاملات آتی مصون نگه دارد.

ضرر تحریم ها علیه ایران

اقتصاد ایران به عنوان یک کشور تولید کننده نفت اوپک با تحمیل تحریم با افول شدید مواجه شد. این تصمیم غرب می تواند برای اقتصاد این کشور نویدبخش باشد و تمدید مهلت مذاکرات به جای تعطیل کردن آن نکته مثبتی برای این کشور به شمار می رود.

دیپلمات های غربی به رویترز گفتند: «اگر در هفته ها یا ماه های آینده هم توافقی حاصل شود، باز هم ایران باید سال ها شاید هم دو دهه صبر کند تا تحریم ها به طور دائم از این کشور رفع شوند.»

به گفته این دیپلمات ها به احتمال قوی غرب صنایعی را از تحریم خارج می کند که در صورت لزوم، اگر ایران در توافق هسته ای خود کارشکنی کند، بازگرداندن تحریم به آن صنایع ساده باشد.

دیپلماتی که به شرط فاش نشدن نامش با رویترز مصاحبه کرد، گفت: «وقتی ایرانی کاری بکند، پاسخ آن با رفع تحریم داده می شود. اما باید دقت کرد که این روند سال ها طول می کشد.»

زمان بندی رفع این تحریم ها تاثیر مستقیم بر بازارهای مختلف خواهد داشت و همین امر بر تصمیم گیری وارکننده های اروپایی و آمریکایی برای خرید نفت از ایران موثر خواهدبود.

لغو محدودیت بانک ها برای انجام نقل و انتقالات و صنعت کشتی رانی و بیمه از جمله بخش های تاثیرگذار در معاملات بین المللی و و سرنوشت ساز برای کشور ایران هستند.

ضرر تحریم های آمریکایی علیه ایران برای آمریکا

نشریه آمریکایی واشنگتن پست نیز دیروز در مقاله‌ای درباره تحریم های غرب علیه ایران را بررسی کرد و ضرر این تحریم ها برای آمریکا، به عنوان عمده کشور تحریم کننده، هنگفت تخمین زد.

در تحقیقاتی که از سوی سازمان آمریکایی NIAC به عمل آمد مشخص شد تحریم‌هایی که در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ از سوی آمریکا علیه ایران صادر شد و باعث قطع روابط اقتصادی دو کشور شد برای آمریکا ۱۷۵ میلیون دلار هزینه داشته است.

این سازمان با استفاده از یک مدل اقتصادی برای تخمین ضرر وارده به آمریکا و اتحادیه اروپا که در پی صدور تحریم علیه ایران به وجود آمده است اعلام کرد:‌ «تحریم‌هایی که علیه ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای اش صادر شده است نه تنها منجر به کاهش قابل توجه صادرات آمریکا و اتحادیه اروپا در پی از دست دادن بازار مصرف ایران شده است بلکه باعث به وجود آمدن سالانه ۵۱ تا ۶۴ هزار فرصت شغلی جدید در ایران شده است.»

مخالفان توافق با ایران معتقدند برای صلح آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران باید تحریم‌های بین‌المللی بیشتری علیه این کشور صادر شود. اما به نظر می رسد دیپلمات های اروپایی لزوما با این تحلیل موافق نیستند.