پاریس: میشال ابونجم
پاریس به دو دلیل در پاسخ دادن به برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی به گردهمایی مجاهدین خلق درنگ کرد. این نشست ۳۰ ژانویه در اطراف پایتخت فرانسه برگزارشده بود. دلیل اول اینکه تهران آن هم در سطح بسیار بالا به پاریس وعده داده بود “دلایل موجهی” برای اثبات بی گناهی‌اش از این اتهامات ارائه می‌کند. دوم خود سیستم‌های اطلاعاتی فرانسه تلاش کردند زوایای پنهان این برنامه‌ریزی را روشن کنند. مقامات دولتی مرکب از وزارت خارجه، کشور و اقتصاد نیز تا روز سه‌شنبه هیچ بیانیه‌ای که متضمن اتهام دست داشتن ایران دراین عملیات را داشته باشد صادر نکردند، تا اینکه تحقیقات پایان یافت و جزئیات فراوان مشخص شد.
اتهامات دقیق و سنجیده اعلام شد. خود وزارت اطلاعات و مشخصا معاونت امنیت داخلی آن متهم به برنامه ریزی شده. همچنین تحریم‌هایی که پاریس اعمال کرد دقیقا شامل معاونت مذکور و دونفر دیگرشد؛ یکی از آنها اسدالله اسدی دیپلمات شاغل در سفارت ایران در وین و دوم سعید هاشمی مقدم. فرد دوم معاون وزیر و مسئول عملیات در همان وزارت است که پاریس گمان می‌کند او برای این حمله برنامه‌ریزی کرده است. از نظر پاریس این وزارت تابع رهبر علی خامنه‌ای است و در نتیجه این تجاوز کار «فردی» یا «خودسرانه» نیست و بدون شک مسئولیت آن متوجه مقامات حکومتی است و به خوبی واکنش فرانسه را روشن می‌سازد.
در چند ساعت اخیر اطلاعات جدیدی درباره آنچه بین تهران و پاریس گذشت به دست آمد. در باره دلیل اول و تعهد ایران به ارائه دلایل «موجه» که بی گناهی‌اش را از اتهام تلاش تروریستی اثبات می‌کند. در حالی که این مستندات علیرغم وعده‌هایی که خود رئیس جمهوری روحانی به ایمانوئل مکرون داد، مطلقا به پاریس نرسید.
منابع فرانسوی اعلام کردند که ایرانی‌ها هنوز به روایت اولی خود چنگ زده‌اند، روایتی که مدعی است عملیات برای خدشه وارد کردن به روابط فرانسه-ایران و لغو سفر روحانی به اروپا طراحی شده است.
براساس روایت رسمی ایرانی، خود مجاهدین خلق برنامه این عملیات را ریخته بودند و به گفته برخی منابع فرانسوی ایران تلاش می‌کرد «توطئه صهیونیستی» را جا بیاندازد. گفتنی است این مسئله در نشست وزیر خارجه جان اف لو و همتای ایرانی خود مطرح شد و طرف فرانسوی گفت از گفته‌های ایرانی‌ها قانع نشده است.
همزمان با این، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه تحقیقات دقیقی با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور خارجی انجام دادند که نام برخی از کشورها را روزنامه لوموند اخیرا ذکر کرده است؛ آلمان، بلژیک، آلبانی و اسرائیل. خلاصه‌ اینکه ” تحقیقات طولانی و دقیق و مفصل سیستم‌های ما به روشنی و بدون هیچ شک نشان می‌دهد، وزارت اطلاعات مسئول برنامه‌ریزی برای این حمله» علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در حومه فلیبانت در شمال پاریس است.
پاریس به این بیانیه سه وزارت و تحریم‌ها بسنده نکرد. به گفته یک منبع رسمی فرانسوی، بلوکه کردن اموال وزارت اطلاعات و دو مقام ایرانی(اسدی و مقدم) به عنوان نمادین اعمال می‌شوند و اهمیت‌شان در رساندن این پیام سیاسی به مقامات ایرانی است که «پاریس اجازه نمی‌دهد عملیات تروریستی در خاکش انجام شود».
برای اینکه پیام خوب درک شود، پاریس اصرار داشت به مرکز شیعی «الزهرا» واقع در شمال فرانسه حمله کند. این مرکز به حکومت ایران و حزب الله لبنان نزدیک است.