حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان واقعه هولوکاست را محکوم کرد و تاکید کرد ایران به دنبال دوستی و آشتی با مردم آمریکا است.

روحانی دیروز سه شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان خطاب به مردم آمریکا پیام دوستی خود را به زبان انگلیسی اعلام کرد: « می خواهم به مردم آمریکا بگویم که پیام صلح و دوستی مردم ایران را برای مردم آمریکا آورده ام.»

کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان موضوع احتمال دیدار یا گمانه زنی‌ها درباره دست دادن دو رئیس جمهور ایران و آمریکا را مطرح کرد و جویا شد که چرا یخ میان دو کشور هنوز باز نشده است. روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: «صحبت هایی بود که برنامه ای میان من و پرزیدنت اوباما ترتیب داده شود. آمریکا هم اعمال تمایل کرده بود برای ملاقاتی. و احتمال این هم حدی آماده شده بود.»

وی در ادامه درباره صورت نگرفتن این دیدار گفت: «علی‌الاصول از طرف ایران هم می‌توانست این دیدار انجام شود، اما من فکر می‌کنم فرصت کم بود تا بتوانیم همه مسائل را هماهنگ کنیم.»

در زمان سخنرانی روحانی، ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا در سالن حضور نداشت. در زمان سخنرانی باراک اوباما نیز حسن روحانی در سالن حضور نداشت و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بر کرسی نمایندگی ایران نشسته بود.

امانپور از دایره اختیارات رئیس جمهور درباره توافق با غرب و اجازه رهبر جمهوری اسلامی پرسید. در پاسخ به این پرسش رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری ایران این اختیار را دارد که وقتی منافع ملی کشور ایجاب می کند، به سمت گفتگو در فضای سیاسی برود.

هدایت عمومی سیاست خارجی ایران در حوزه اختیارات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است. ناظران بر این باورند که با توجه به فشارهای اقتصادی که بر کشور آمده است، رهبری ایران تصمیم گرفته دست روحانی را برای گفتگو با غرب باز بگذارد.

با مطرح شدن موضوع هولوکاست، روحانی این واقعه را اقدامی جنایتکارانه از سوی نازی های آلمان علیه یهودیان خواند و آن را «سزاوار سرزنش» می داند و آن را محکوم می کند.

رئیس جمهور ایران گفت: «من قبلا گفتم که من تاریخدان نیستم. ابعاد این واقعه را تاریخدانان باید تبیین کنند. اما به طور کلی هر گونه جنایتی که در طول تاریخ علیه بشریت اتفاق افتاده و از جمله جنایتی که نازی ها انجام دادند، چه نسبت به یهودی ها، چه نسبت به غیر یهودیها از نظر ما کاملا محکوم است.»

وی در ادامه افزود: «همانطور که امروز هم اگر جنایتی انجام بگیرد علیه هر ملتی یا هر دینی یا هر قومیتی یا هر اعتقادی، ما آن جنایت و نسل کشی را محکوم می کنیم. بنابر این کار نازی ها محکوم است. ابعادی که شما می گوید آن کار مورخان است که ابعادش را روشن کنند. من محقق تاریخی نیستم.»

رئیس جمهور ایران گفت: «از نظر ما فرق نمی کند، کسی که کشته می شود، ‌یهودی ، مسیحی و یا مسلمان باشد از نظر ما هیچ فرقی ندارد،چرا که کشتن انسان بی گناه مطرود و محکوم است؛ اما این دلیل نمی شود که ۶۰ سال مردمی را از سرزمینشان آواره کنیم برای اینکه بگوییم نازی ها جنایتی را انجام دادند که جنایتشان محکوم است؛ اشغال سرزمین دیگران هم از نظر ما محکوم است.»

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران بارها درستی و ابعاد هولوکاست را زیر سوال برده بود.