پادشاه عربستان با وزیر خارجه آلمان روابط دو جانبه و تحولات بین الملل را مورد بررسی قرار می دهد

وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای آلمانی او در کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای آلمانی او در کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی، روز گذشته در قصر الیمامه در ریاض با دکتر فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دیدار و گفت و گو کرد و روابط دو جانبه و راه های حمایت و تقویت آن ها در تمامی زمینه ها، به علاوه آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث قرار داد. در همین حال شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز ولیعهد، و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد، هر کدام به طور جداگانه با وزیر خارجه آلمان دیدار کردند و در این دیدارها همکاری بین دو کشور و تحولات اوضاع منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار گرفت.

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، در کنفرانسی مطبوعاتی که با اشتاین مایر، همتای آلمانی او، در مقر وزارت خارجه در ریاض برگزار شد اعلام کرد که عربستان سعودی با هر گونه تحرکات ایران، از جمله تلاش آن برای ارسال مواد منفجره از نوع «سی ۴» از طریق بحرین به عربستان، مقابله خواهد کرد. الجبیر توضیح داد که ایران باید از سوریه عقب نشینی کند و از کمک نظامی به رژیم اسد دست بکشد، و شبه نظامیان شیعه، مانند حزب الله و غیره را از آن جا بیرون ببرد، در این صورت است که ایران می تواند نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد.

الجبیر همچنین اشاره کرد که ایران کشوری جنگ طلب است و سرزمین های عربی در سوریه را اشغال کرده است و سخت است که نقشی داشته باشد در حالی که به کشتار و آوارگی مردم بی گناه سوریه کمک می کند.

در پاسخ به سؤالی درباره امکان موافقت عربستان سعودی با تشکیل دولت انتقالی در سوریه که اسد در آن رئیس جمهور باقی بماند، الجبیر به اصل روند «ژنو ۱»، که مخالف این سناریو است  اشاره کرد و گفت: «اسد مسؤل کشته شدن ۳۰۰ هزار نفر، و آوارگی میلیون ها نفر از مردم است و نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد».