سعید قاسمی در حال سخنرانی در همایش «خط قرمز؛ نه به صنعت هسته‌ای دکوری» - عکس از تسنیم

سعید قاسمی در حال سخنرانی در همایش «خط قرمز؛ نه به صنعت هسته‌ای دکوری» – عکس از تسنیم

سعید قاسمی٬ از سردمداران نیروهای موصوف به حزب‌اللهی در ایران در تازه‌ترین سخنرانی خود هشدار داده چنانچه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ به نتیجه برسد٬ باید با ولایت فقیه خداحافظی کرد.

وی این سخنان را روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در همایش «خط قرمز؛ نه به صنعت هسته‌ای دکوری» اظهار داشت، همایشی که با حضور برخی چهره های سیاسی و دانشگاهی ایرانی از جمله ابومحمد عسگرخانی، حسین کچویان و آیت الله حائری شیرازی با موضوع بررسی خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای برگزار شد.

اگر چه سخنرانی سعید قاسمی در این همایش با بایکوت رسانه های ایرانی مواجه شد اما به تازگی فایل صوتی سخنان آن در اینترنت منتشر شده است.

قاسمی در سخنانش در این همایش با انتقاد از ادامه مذاکرات با حضور آمریکا گفت: «حضرت آقا (رهبر ایران) که قبل از این بارها و بارها تاکید کرده‌اند. هزاران مرتبه سخنرانی دارند که نباید با آمریکا سر یک میز بنشینیم.»

سعید قاسمی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران ایران و مدیر مجموعه فرهنگی میثاق در جنوب تهران است. وی از هماهنگ کنندگان اصلی گروه فشار و موتور سواران لباس شخصی است که در مواقع گوناگون تحت نام تبعیت از رهبر ایران مانع برگزاری هر تجمع و برنامه ای می شوند که مطابق میل این گروه نباشد.

سخنان قاسمی از آن جهت حائز اهمیت است که نشانگر نارضایتی فراگیر نیروهای تندرو به ادامه و احتمال موفقیت دولت روحانی در به سامان رساندن مناقشه هسته ای ایران با قدرت های جهانی است. رهبر ایران همواره با حمایت ضمنی و گاه صریح اجازه حذف گروه های تندرو و متعصب طرفدار خود را از صحنه سیاسی ایران نداده است، اما شاید در مورد اهمیت توافق هسته ای در مهار این نیرو ها تجدید نظر کند.

‎نزدیک به یک هفته پیش، آیت الله خامنه ای رهبر ایران حمایت تمام قد بی سابقه ای از دولت حسن روحانی نشان داد و و تأکید کرد که «از همه توانش برای کمک به دولت» در مذاکرات هسته ای استفاده می کند و به مسئولان بلندپایه تیم مذاکره کننده «اعتماد» دارد.

سعید قاسمی در همایش «خط قرمز» با به کار بردن تعابیری نظیر “دیوانگی است که سرباز پشت فرمانده برود”، از جماعت «دلواپسان» خواست که در تصمیم گیری و اقدام جلوتر از رهبر باشند.

او به دفعات در سخنرانی خود اعلام کرد که به مذاکرات هسته ای که در حال حاضر در وین با حضور وزیر امورخارجه ایران و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو شورای امنیت و آلمان جریان دارد، «خوشبین» نیست، و همچنین گفت: «اگر سخنان رهبر درباره مذاکرات هسته‌ای مبنی بر اینکه “من از اساس به این مقوله خوش‌بین نیستم” درست از آب در نیاید٬ باید با “ولی” خدا حافظی کرد.»

وی افزود: «درست است که آقا گفتند (مذاکره بلا اشکال است) ولی ما هم به هرحال حرفی داریم و تحت لوای فرمایشات حضرت آقا کار خودتان را ‌کنید. باید دلواپس و نگران باشیم.»

این سخنان به نوعی اولین نشانه های گسست در حلقه هوادارن تندروی ولایت مطلقه فقیه در ایران به شمار می رود و نشان از آن دارد که سربازان و گوش به فرمانان خط ولایت با تصمیماتی که ولی فقیه می گیرد می توانند موافق نباشند و خود را ملزم به تبعیت از چنین خطوطی نمی بینند.

از سوی دیگر شاید بتوان گفت که این جریان که به تازگی با اظهارات و سخنرانی های مشابه سعید قاسمی تبلور یافته است، یکی از مهم ترین چالش های سیاست داخلی آیت الله خامنه ای رهبر ایران محسوب می شود.

آیت الله خامنه ای با توجه به این شرایط از یک سو باید به وعده خود مبنی بر حمایت نه چندان خوش بینانه از سیاست هسته ای دولت آقای روحانی عمل کند و نیز تاثیرات جدی تحریم های چند جانبه غرب بر اقتصاد و ملت ایران را در نظر بگیرد و از سوی دیگر وجهه و اعتبار خود را نزد گروه ها یا جریان های تندروی سیاسی در داخل ایران حفظ کند؛ گروه هایی که عملا رهبر ایران را در جهت رد هر گونه معامله و توافق با غرب به ویژه در زمینه هسته ای تحت فشار می گذارند.

این فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ که با عنوان کارشناس فرهنگی در این کنفرانس شرکت کرده بود، در عین حال شعار اصلی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر پیشبرد بازی برد– برد را زیر سوال برد و گفت: «در این بازی قطعا یک طرف برنده است و یک طرف دیگر که همیشه تنها بوده است، بازنده این قصه خواهد بود.»

وی با قیاس مذاکرات هسته ای و واقعه امضای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران (پذیرش آتش بس از جانب ایران، که منجر به انتشار پیام مشهور «نوشیدن جام زهر» آیت الله خمینی شد)، دلواپسی را به جق دانست تا جایی که بخشی از سخنرانی خود را با این گفته به پایان رساند :‎«ای رهبر آماده، آزاده‌ایم آزاده. از هفت دولت آزادیم. تو آماده باش رهبر جان ما هم کار خودمان را می‌کنیم.»