قاهره – محمد عبده حسنین
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه (۱۱ ژانویه-۲۱ دی) در سخنرانی در دانشگاه آمریکایی قاهره ضمن توضیح استراتژی کشورش درباره خاورمیانه گفت «واشنگتن در حال تشکیل ائتلاف استراتژیک منطقه ای برای مقابله با تهدیدها است.»
او با انتقاد از سیاست باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا گفت «سیاست خارجی اوباما در گسترش تروریسم سهیم بوده است.» او همچنین خواستار مقابله با حکومت ایران شد و گفت «آمریکا قدرتی است که در راستای خیر و نیکی در خاورمیانه نقش آفرینی می کند.»
او خاطر نشان کرد «آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما نقشی در مصر نداشته است.»
پمپئو گفت «رییس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) سوءتفاهم اصلی را پایه ریزی کرد. اوباما گفت آمریکا و کشورهای اسلامی باید دوره جدیدی آغاز کنند. نتیجه چنین سیاست اشتباهی وخیم بود.»
پمپئو به چندین مورد از «سیاست های خارجی اشتباه در خاورمیانه در دوره اوباما» اشاره کرد و گفت «ما هماهنگی و اقدامات خبیثانه گروه های اسلامگرای افراطی را دستکم گرفتیم و ضمن تردید در نقش آفرینی سکوت اختیار کردیم اما مردم ایران علیه حکومت آخوندی در تهران در جریان جنبش سبز قیام کردند. ما تنها نظاره گر بودیم اما از سوی دیگر، حزب الله که یک شاخه سرسپرده حکومت ایران است به زرادخانه عظیم موشکی و توپخانه ای دست یافت. تعداد موشک های حزب الله لبنان حدود ۱۳۰ هزار قطعه است.»
پمپئو گفت «واشنگتن عزم خود را برای تداوم حمله هوایی علیه گروه «داعش» جزم کرده است. حمله های هوایی علیه مواضع «داعش» ادامه دارد.» این اظهارات در حالی بیان می شود که پرزیدنت ترامپ از خروج نیروهای آمریکا از سوریه خبر داد.
او در ادامه افزود «پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفت تا نیروهای آمریکا در سوریه به کشور برگردند. الان وقت آن رسیده است. اما این اقدام به معنای تغییر رویکرد نیست. ما هنوز به دنبال برچیدن بساط «داعش» هستیم و این نبرد با گروه های اسلامگرای رادیکال ادامه دارد.»
پمپئو بار دیگر ضمن اطمینان بخشی به متحدان خاورمیانه درباره پایبندی آمریکا در قبال آنها گفت «آمریکا از متحدانش انتظار دارد که مسئولیت های جدیدی به عهده بگیرند.»
او درباره حکومت ایران و خروج آمریکا از برجام گفت «ایران رویای تسلط بر خاورمیانه را در سر دارد. ترامپ چشمانش را باز کرد و از برجام صرفنظر نکرد. نباید تحریم ها برچیده شود. حکومت ایران با استفاده از برجام به ایجاد و گسترش تروریسم می پردازد.»
پمپئو از همه کشورهای متحد آمریکا خواست تا به تلاش برای «مهار اقدامات خبیثانه ایران ادامه دهند و از گسترش تروریسم در جهان توسط ایران جلوگیری کنند.»
پمپئو گفت واشنگتن تلاش می کند تا «توانمندی نظامی اسرائیل حفظ شود تا بتواند از خود در برابر ماجراجویی های ستیزه جویانه حکومت ایران دفاع کند. ما برای برقراری صلح بین اسراییلی ها و فلسطینی ها تلاش می کنیم.» او افزود دولت ترامپ به تلاش برای برقراری صلح با ثبات در یمن ادامه می دهد.
نبیل فهمی وزیر امور خارجه سابق مصر به الشرق الاوسط گفت «وزیر امور خارجه در سخنرانی خود تا حدود زیادی بر تهدیدات امنیتی و تندروی و تروریسم و نیز نفوذ و سلطه گری ایران تمرکز کرد اما او گفت که آمریکا حامی تلاش های مقابله با نفوذ ایران است. این بدین معناست که آمریکا نقش پیشگام در این مساله ندارد و تنها به عنوان بازیگر حامی نقش آفرینی می کند. او سخنی درباره حمایت از توسعه کشورهای عربی نزد.»
او افزود «اولویت دولت جدید آمریکا بیشتر مسایل امنیتی است اما باید منتظر ماند و دید که این سیاست را چطور اجرا می کنند.»
این مقام سابق مصری بی توجهی پمپئو به مساله فلسطین در سخنرانی اخیرش را مورد انتقاد قرار داد و گفت «او در سخنرانی ۴۰ دقیقه ای اش تنها یک جمله درباره نحوه حل مساله فلسطین یا احیای روند صلح گفت.»