علی مطهری، نماینده مجلس ایران - عکس از جام نیوز

علی مطهری، نماینده مجلس ایران – عکس از جام نیوز

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس ایران، دیروز شنبه ۱۸ امرداد به مناسبت روز خبرنگار طی سخنرانی در میان فعالان حوزه رسانه خواستار آزادی روزنامه نگاران از زندان شد.به گفته مطهری “نباید خبرنگاری به خاطر پیگیری مساله‌‌ای همچون حادثه زندان اوین ماه ‌ها در انفرادی بماند”.

همزمان با روز خبرنگار در ایران، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، در بیانیه ‌ای با حضور پنج کارشناس حقوق بشر این سازمان، در مورد بازداشت روزنامه ‌نگاران و احکام صادر شده علیه آنها انتقاد کرده است.

در این بیانیه که ۱۷ مردادماه منتشر شده آمده است : “محاکمه افراد به خاطر بیان عقایدشان، کاملا غیر قابل قبول است”.
روز ۱۷ امرداد در ایران به عنوان روز خبرنگار نامیده می شود.علی مطهری همچنین آزادی عمل برای خبرنگاران را عاملی برای جلوگیری از فساد عنوان کرد و گفت : “زمانی که در کشور مطبوعات آزاد بودند بحث‌هایی همچون قتل‌های زنجیره‌ای،مسائل پیش آمده در بند ۳۵۰ اوین و همچنین قتل ستار بهشتی بیان و افشا شد”.

صبا آذر پیک روزنامه نگار ایران از جمله کسانی است که به دلیل پیگیری حادثه بند ۳۵۰ اوین بیش از دو ماه است که در زندان اوین و در انفرادی به سر می برد. وی از جمله کسانی بود که پیگیر قتل ستار بهشتی، وبلاگ نویس، بود.

صبح روز پنج ‌شنبه ۲۸ فروردین، بند ۳۵۰ زندان اوین که محل نگهداری زندانیان سیاسی و محکومان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است شاهد درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان این بند بود. در پی این درگیری عده ای از زندانیان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند، اما مسئولین قوه قضاییه ایران همواره وقوع ضرب و شتم زندانیان اوین را تکذیب کرده اند.

علی مطهری از برخوردهای دوگانه با مطبوعات ایران انتقاد کرد و گفت : ” همانگونه که با یک روزنامه اصلاح طلب برخورد می ‌شود با کیهان و فارس هم همانطور برخورد شود”.

هم اکنون ۶۵ روزنامه نگار و وب لاگ نویس ایرانی در ایران در بازداشت هستند که ۱۰ تن از این افراد را زنان تشکیل می دهند. ایران در بین کشورهای جهان بالاترین آمار زندانیان روزنامه نگاران زن را دارد و بنا به گفت سازمان گزارشگران بدون مرز «جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زندان جهان برای روزنامه نگاران و وب نگاران زن است.»

همچنین این نماینده مجلس ایران خواستار حل مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران شد و از اینکه وزارت اطلاعات شکایت خود را پس گرفته اما قوه قضاییه در بازگشایی این انجمن سخت‌ گیری می کند، انتقاد کرد.

در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۸۸ نیروهای امنیتی ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به دستور قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران، پلمب کردند. در آن زمان اعتراض‌های اجتماعی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران به اوج خود رسیده بود. بدین ترتیب فعالیت‌های این انجمن که سابقه ۱۲ سال فعالیت مستمر داشت متوقف شد.

بهمن ماه سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از وی خواستند به وعده خود عمل کند و در جهت بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بکوشد.

در آن نامه آمده بود: “جامعه روزنامه‌نگاران کشور همچنان چشم انتظار فک پلمب دفتر انجمن صنفی خود هستند که دلایل بسته ماندن آن بر جنابعالی کاملا روشن است”.

روزنامه‌نگاران به روحانی یادآوری کردند که از فردای روزی که به عنوان رئیس جمهور آغاز به کار کرد، قول بازگشایی انجمن صنفی را داد، قولی که هنوز برآورده نشده است.

علی مطهری نقش هیات نظارت بر مطبوعات را مهم توصیف کرد و از اینکه قبل از توقیف یک روزنامه نظر هیات نظارت اخذ نمی شود ابراز نگرانی کرد.

ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار، به شرق پارسی گفت : ” وعده های رئیس جمهور ایران مبنی بر بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات هنوز محقق نشده، اما ما سخنان آقای مطهری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم هر چه زودتر انجمن رفع پلمپ شود و حتی کسانی هم به دنبال تغییر نام انجمن نباشند”.

پیشتر حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور ایران، اعلام کرده بود که انجمن صنفی مطبوعات ایران با نام دیگری احتمالا بازگشایی می شود. این گفته وی با واکنش تند بسیاری از اهالی انجمن صنفی مطبواعات رو به رو شد.

شمس الواعظین قبلا هم به شرق پارسی درمورد وضعیت روزنامه نگاران گفته بود :”متاسفانه ما هنوز زندانیان مطبوعاتی در ایران داریم و هنوز قوه قضائیه به صورت همه جانبه در ایجاد محدودیت علیه مطبوعات عمل می کند و همچنین شاخص های بین المللی مطبوعات در ایران به شدت پایین آمده است”.