دیدار نیتانیاهو با کری در رم- عکس از آسوشیتدپرس

دیدار نیتانیاهو با کری در رم- عکس از آسوشیتدپرس

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نیتانیاهو نخست وزیر اسراییل با توافق بر اینکه ایران نباید امکان دستیابی و ساخت سلاح اتمی را داشته باشد، بهترین راه حل را برای رسیدن به این هدف، روش دیپلماتیک دانستند.

جان کری و نیتانیاهو عصر چهارشنبه ۲۳ اکتبر در رم درباره مسئله هسته ای ایران با یکدیگر دیدار کردند که گفته می شود این دیدار هفت ساعت طول کشیده است.

پس از اتمام این جلسه، جان کری در نشست خبری با بیان اینکه گشایش راه های دیپلماتیک ارائه شده توسط حسن روحانی، رییس جمهور ایران و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، برای حل و فصل مناقشه هسته ای استقبال می کند، تاکید کرد: «با این حال واشنگتن منتظر اقدامات عملی ایران است. باید بدانیم که اقداماتی از سوی ایران اتخاذ خواهد شد که به طور کامل و غیرقابل‌انکار برای دنیا روشن کند هر برنامه اتمی‌ که ایران دنبال کند، واقعا صلح‌آمیز خواهد بود.»

کری در این دیدار همچنین گفته است که رسیدن به توافق با ایران، اقتضا می‌کند که گفت‌وگوها در سطح فنی با ایران و کشورهای ۵+۱ در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

در حالی که همواره موضع گیری آمریکا و اسراییل علیه ایران مشابه بوده است، به نظر می رسد که در این دیدار، بین سیاست های این دو کشور در برابر ایران، شکاف ایجاد شده است.

به گفته نیتانیاهو ایران باید به طور کامل غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و ذخیره اورانیوم غنی‌شده فعلی را تحویل بدهد. نخست وزیر اسراییل تاکید کرد: «در صورتی که این اقدامات علمی نشود، ایران به توانایی هایی دست پیدا می کند که برای جهان خوشایند نیست.»

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی روند سیاست خارجی ایران شاهد تغییر اساسی بوده است. به طوری که پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و مکالمه تلفنی وی با بارک اوباما رییس جمهور آمریکا، گمانه زنی ها درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا در رسانه ها و جوامع سیاسی مورد بحث قرار گرفت.

از سوی دیگر، برگزاری نشست ۵+۱ و توافق بر انتشار بیانیه‌ای مشترک میان دو طرف مذاکره برای نخستین بار، احتمال کاهش فشارهای جهانی بر ایران را تقویت کرد.

اگر چه این تغییرات مورد استقبال غرب و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است، اما اسراییل همچنان بر موضع سرسختانه خود پافشاری می کند و از جامعه جهانی خواسته که فشارها و تحریم های خود را علیه ایران کاهش ندهند.

همچنین روزنامه نیویورک تایمزدو روز پس از پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان، به نقل از یک مقام ارشد آمریکا نوشت: «به دنبال اولین دور امیدوار کننده مذاکرات هسته ای با ایران، دولت اوباما با هدف کاهش اثر منفی تحریم ها، در حال ارزیابی طرحی است که اگر ایران “گام های به خصوصی” در راستای برنامه هسته ای بردارد می تواند به دارایی های مسدود شده خود در آمریکا دسترسی پیدا کند.»

در صورت اجرا شدن این طرح، آمریکا میلیارد‌ها دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور را به صورت قسطی به ایران باز خواهد گرداند.

غرب تحریم های سنگین علیه ایران را چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق، مصارف پزشکی و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.