حسن روحانی رییس جمهور ایران در جاسک - اسفند 1392 - شرق پارسی

حسن روحانی رییس جمهور ایران در جاسک – اسفند ۱۳۹۲ – شرق پارسی

رییس جمهور ایران، در دیداری که صبح شنبه ۲۵ مردادماه از پژوهشگاه رویان داشت با اشاره به «تصمیم دولت مبنی بر عبور از بحران های سخت» گفت: «یکی از استراتژیک ترین کارهای دولت این است که محل صدور نفت را متنوع کرده و جاسک را به عنوان مرکز دوم صادرات ایران تعیین کند.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، ضمن آن که جاسک را دومین مرکز صادرات نفت ایران اعلام کرد، درباره محل دوم صادرات نفت ایران گفت که نباید صادرات نفت محدود به یک اسکله از داخل تنگه هرمز باشد.

بندر جاسک از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و از شهرهای استراتژیک این کشور محسوب می شود.

دکتر علی قنبری، کارشناس نفت و انرژی در وزارت نفت ایران، درباره اهمیت بندر جاسک به عنوان دومین مرکز صادرات نفت ایران به شرق پارسی گفت: «ایران طی سالهای اخیر به دنبال جایگزین و مکمل و هدایت کننده مناسبی به جای بنادر حوزه خلیج فارس برای صادرات نفت بود. از آنجایی که بندر جاسک در حوزه استراتژیک و ژئوپولتیک مناسبی قرار دارد می تواند مرکز خوبی برای صادرات نفت ایران باشد. این بندر مشکلاتی که در حوزه خلیج فارسی اعم شلوغی منطقه تا مشکلات نظامی و غیره را ندارد و به راحتی عملیات بازرگانی و صادرات می تواند انجام شود.»

روحانی زمان لازم برای اجرای این طرح را سه تا چهار سال تخمین زد. رییس جمهور ایران از این که ایران «هفتاد سال سابقه برنامه ریزی ملی» دارد اما «هنوز یک برنامه مدون برای انتقال علم و تکنولوژی» ندارد، انتقاد کرد و افزود: «باید یک برنامه برای دانش، علم، پژوهش و فناوری تدوین کنیم.»

وی افزود: «خط راه آهن سیستان و بلوچستان که به آسیای میانه و شمال ایران متصل می شود می توان رونق تجاری بندر جاسک را بیشتر کند.»

به گفته قنبری «دولت اگر برنامه های این بندر را به زودی اعلام کند سرمایه گذاران مناسبی برای این منطقه وجود دارد که می تواند تمهیدات خوبی برای صادرات نفت ایران فراهم کند.»

پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه ‌های نفتی ایران، به خبرگزاری مهر گفته است: «این پایانه نفتی ۲۰ میلیون بشکه‌ای با سرمایه گذاری ۲٫۵ میلیارد دلاری احداث خواهد شد.»

روحانی در سفر خود به استان هرمزگان روز چهارشنبه هفتم اسفند سال ۱۳۹۲ به بندر جاسک رفته بود و در جمع مردم از “احداث بندرگاهی برای صادرات نفت در جاسک” خبر داده بود. روحانی در این باره گفت:«بندرگاه قابل ملاحظه ای برای ابن بندر پیش بینی خواهد شد. بندری که در آینده مقداری از نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند.»

روحانی ابراز امیدواری کرده بود که کار احداث این بندرگاه در دولت یازدهم آغاز شود و در دولت دوازدهم به تکمیل بشود.

چنین امیدواری هایی در حالی مطرح می شود که وضعیت تحریمها علیه ایران هنوز نامشخص است و صادرات نفت ایران با مشکلات جدی رو به رو است. با این وجود دو هفته پیش یکی از مقامات شرکت ملی نفت ایران از واگذاری فروش نفت خام به بخش خصوصی خبر داده بود.

محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود، مشکلی برای واگذاری فروش نفت به بخش خصوصی وجود ندارد به شرط آنکه آنان توان فروش نفت در بازارهای بین المللی را داشته باشند.

این مقام شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد که «هنوز برای فروش نفت خام، بخش خصوصی وارد نشده، اما برای فروش فرآورده های نفتی که با سهولت بیشتری انجام می شود، بخش خصوصی اقداماتی را شروع کرده است.»

در خبری دیگر در حوزه نفت و انرژی در ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این کشور در راستای جلوگیری از قاچاق بنزین در مرز ایران و عراق، قیمت هر لیتر بنزین را به ۳۵۰۰ تومان در مرز پرویزخان کرمانشاه افزایش دادند.

در پی بروز درگیری‌های نظامی در عراق و فعالیت گروه تروریستی داعش ، تمام راه‌ها به پالایشگاه بیجی بزرگترین پالایشگاه عراق مسدود شد و در نتیجه شمال عراق با کمبود بنزین روبه رو شد که این امر موجب اقدام سودجویان ایرانی در راستای قاچاق بنزین به شهر مرزی بیاره شد.