پس از حدود دو ماه از نخستین حضور حسن روحانی رییس جمهور ایران در سازمان ملل متحد و سخنرانی اش در جمع نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور جهان، پیشنهاد وی برای مبارزه با خشونت و افراط گرایی در قالب قطعنامه مجمع عمومی با رای قاطع اعضا به تصویب رسید.

دکتر روحانی که مهرماه امسال در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آمریکا به ایراد سخن پرداخت با اشاره به این نکته که “مردم جهان از جنگ، خشونت و افراط خسته‌اند”،از ضرورت پرهیز از خشونت سخن گفت.

وی با اشاره به سخن سیاستمداران تندرو که گزینه جنگ روی میز است گفت: “امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم «صلح در دسترس است». پس به نام جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پیشنهاد می‌کنم طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهاد مدنی تلاش‌ های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند”.

پس از سخنرانی روحانی در سازمان ملل متحد پیشنهاد وی مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تشریح این پیشنهادها توسط نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سفرا و نمایندگان بسیاری از کشورهای جهان در حمایت و تایید این پیشنهاد سخنرانی کردند و خواستار تصویب آن به عنوان راهکارهای عملی برای مقابله با خشونت و افراط گرایی در جهان شدند.

محمد خزاعی درباره این رویداد به ایرنا گفت: حمایت کشورها در تصویب پیش نویس نهایی این قطعنامه نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن این چالش امروز جهانی و همچنین نیاز روزافزون به مقابله با خشونت و افراطی گری است.

سخنان روحانی در سازمان ملل متحد و واژگانی که او از آن استفاده کرد، یاد آور سخنرانی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در سازمان ملل متحد بود.

در سی‌ام شهریورماه ۱۳۷۷، محمد خاتمی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنی را مطرح کرد که بعد از آن عرصه عمل و نظر را به جد متوجه به خود کرد. او آن روز گفت: «به نام جمهوری‌اسلامی ایران پیشنهاد می‌کنم که به‌عنوان گام اول، سال ۲۰۰۱ از سوی سازمان ملل سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نامیده شود، با این امید که با این گفت‌وگو نخستین گام‌های ضروری برای تحقق عدالت و آزادی جهانی برداشته بشود.»

این پیشنهاد به اتفاق آرا به تصویب اعضای سازمان ملل رسید و در قطعنامه مصوب بر «تلاش مشترک جامعه بین‌المللی برای تقویت تفاهم از طریق گفت‌وگوی سازنده میان تمدن‌ها در آستانه ‌هزاره سوم میلادی» تاکید شد.

ایده صلح و پرهیز از خشونت سالهاست که ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول داشته و بر این اساس سعی شده در مسیر پرهیز از جنگ حرکت شود.

دکتر محمد ضیمران، استاد فلسفه در دانشگاه های ایران، درباره دستاورد این ایده برای جهان امروز به شرق پارسی گفت: “دنیای مدرن در چند سده اخیر دستاوردهای علمی، اجتماعی و فرهنگی چشمگیری را به بشریت عرضه داشته اما در عین حال ابعاد و جنبه‌های تاریک و منفی آن قابل اغماض نیست.”

وی افزود: “امروزه جنگ و مدرنیته به‌عنوان دو فرآیند پیوسته در زمره توانمندترین نیروهایی است که در تمام سطوح اجتماعی، جوامع گوناگون را دستخوش تحولاتی بی‌سابقه قرار داده است”.

وی با اشاره به این نکته که جنگ در زمره بزرگترین و خشن‌ترین نیروهایی است که در عصر حاضر بشریت را با رویدادهای فاجعه‌باری مواجه ساخته است، گفت : “ماهیت امروزی جنگها بسیار خطرناک و ویرانگر است. به طوری که در جنگ جهانی اول میزان تلفات به چهار ‌درصد افزایش یافت. با این حال جنگ‌های امروزه تلفات چشمگیری را به جای می‌گذارد.”

دکتر ضیمران افزود: “برای مثال در جنگ ویتنام بیش از ۵۷درصد از تلفات در میان شهروندان غیرنظامی پدید آمد. در عراق و افغانستان نیز تلفات غیرنظامی در مقام قیاس با تلفات نظامی بسیار چشمگیر است.”