حضور نیروهای داعش در شهر موصل در شمال عراق - عکس از خبرگزاری فرانسه

حضور نیروهای داعش در شهر موصل در شمال عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که برخی از نشریات انگلیسی زبان مدعی شده اند که ایران نیروهای قدس خود را برای مبارزه با گروه داعش به عراق فرستاده است، معاون وزیر امور خارجه ایران این خبر را کذب خوانده است.

خبرگزاری فارس به نقل از حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران امروز (جمعه ۲۳ خرداد) نوشت: «ورود نیروهای نظامی ایران به عراق صحت ندارد.»

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: «در پی اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق، جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی، حمایت خود را مردم و دولت عراق در مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.»

خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرده است که ایران آماده همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق است. این خبر در حالی منتشر شده که آمریکا و ایران هر دو آمادگی خود را برای کمک به مقام های عراقی اعلام کرده اند، اما خبری مبنی بر همکاری ایران با آمریکا در مقابله با داعش هنوز از سوی مقامات ایرانی یا آمریکایی تایید یا تکذیب نشده است.

نشریه بریتانیایی تایمز روز پنجشنبه ۱۲ ژوئن خبر داد ایران نیروهای قدس را برای مقابله با گروه داعش و جلوگیری از پیشروی آنان، به عراق فرستاده است. نیروی قدس نیروی ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران است که مسئولیت فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی را دارد.

در گزارش این نشریه آمده است که ۱۵۰ تن از نیروهای قدس به عراق اعزام شدند و یگان ویژه صابرین ماموریت پشتیبانی از این نیروها را به عهده دارد. این نیروها وظیفه یاری رسانی به نیروهای عراقی را خواهند داشت. با توجه به حضور نوری المالکی سیاستمدار شیعه در راس قدرت در عراق، سقوط شهرهای عمده عراق اهمیت ویژه ای برای ایران دارد.

امروز (جمعه ۱۳ ژوئن) نیز مجله وال استریت ژورنال در گزارشی از ورود نیروهای قدس ایران به عراق خبر داده است.

تماس تلفنی روحانی با نوری المالکی

حسن روحانی شب گذشته در تماس تلفنی با نوری المالکی نخست وزیر عراق به ضرورت مبارزه با تروریسم و خشونت اشاره کرد و ضمن محکوم کردن جنایات فجیع تروریست‌ها و کشتار مردم بی‌گناه آن کشور، از وحدت و یکپارچگی مردم این کشور در مبارزه با ترویسم و خشونت ابراز خرسندی کرد.

روحانی در این مکالمه تلفنی به نقش مرجعیت شیعه اشاره کرده و اعلام کرده است که «اینکه مرجعیت بزرگوار شیعه، آیت الله سیستانی اعلام کرد که همه باید در مبارزه با تروریست‌ها مشارکت داشته باشند، نقش مهمی در بسیج مردم عراق در مقابله با جنایت و کشتار تروریستی خواهد داشت.»

روحانی تاکید کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش‌های خود در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای را برای مقابله با این امر به کار خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که حامیان تروریست‌ها با صدور تروریسم به عراق، امنیت و ثبات این کشور را برهم بزنند.»

در مکالمه تلفنی روحانی با نوری مالکی صحبتی از کمک های نظامی ایران به عراق انجام نشده است.

وزیر اطلاعات ایران: کشف گروهک های تروریستی در ایران

سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران (۲۳ خرداد) اعلام کرده است که در طول مدت گذشته گروهک های تروریستی فراوانی در این کشور کشف و منهدم شده اند.

به گفته علوی «کشف گروهک های تروریستی در طول چند وقت گذشته آنقدر فراوان بوده که به امنیت پایدار کشور انجامیده است اما اعلام آنها از طریق رسانه ها مغایر با امنیت است.» وی افزود: «گروه های تروریستی در مناطق مختلف شناسایی شده اند و دستگاه اطلاعاتی باهمکاری نیروهای نظامی و انتظامی رخدادهای امنیتی را بررسی می کنند.» وی در صحبت های خود اشاره کرده که بسیاری از بمب ها در ایران خنثی شده است، اما در رسانه ها منتشر نشده اند.

وزیر اطلاعات ایران به افرادی که قصد ایجاد اختلال در امنیت ایران را دارند هشدا داده است و گفت: « وزارت اطلاعات نسبت به افراد و گروههای تروریستی که بخواهند امنیت ایران را به چالش بکشند بدون تعارف برخورد می کنند.»