علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی می گوید: “افراطی گری از هر نوع، برای دنیا، دین و امنیت مردم بزرگترین خطر محسوب می شود”.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، علی یونسی روز جمعه ۳ ژانویه در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت استان هرمزگان در جنوب ایران گفت: “سخنان و حتی نوشته های تفرقه افکنانه از حلقوم یا قلم هر فردی بیرون بیاید بدون شک از پیروان شیطان و دشمن مسلمانان است”.

وی خطاب به روحانیون شیعه و سنی هرمزگان گفت: “شما مرزداران و مرزبانان عقیدتی نیستید، ولی اگر چنانچه وظیفه و رسالتی را که برعهده دارید به خوبی انجام دهید، ˈمرزبانانˈ امنیتی هستید”.

یونسی که در دولت محمد خاتمی، وزیر اطلاعات بود به سمت مشاور امور اقوام و اقلیت های دولت روحانی منصوب شده است. به نظر می رسد که رویکرد دولت روحانی درباره اقوام و اقلیت ها متفاوت از رویکرد دولت احمدی نژاد است. در دولت قبلی، نوعی شیعه گری دولتی مشاهده می شد که این روند با روی کار آمدن دولت جدید مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

یونسی اظهار کرد: “نمی خواهیم وحدت ایجاد کنیم بلکه می خواهیم از آن صیانت کنیم زیرا هیچ اقلیت و اکثریتی وجود ندارد و اینها که گفته می شود تنها برای تعریف کردن واژه ها است”.

وی تاکید کرد: “هیچکس نباید احساس تبعیض کند زیرا خطر ساز است و شاهد هستیم که دیگران تلاش می کنند که این احساس را القاء کنند”.

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران با بیان اینکه شهروندان ایرانی [اعم از شیعه و سنی] نباید محدودیتی برای بدست آوردن فرصت داشته باشند افزود: “مثل بازی فوتبال که کسی از دین و افکار بازیکنان سووالی نمی پرسد بلکه هر ورزشکاری بهتر باشد میدان دار می شود”.

یونسی با بیان اینکه بسیاری از مراکز بزرگ تجاری تهران متعلق به برادران اهل سنت است، گفت: موقعیت های بزرگی در اختیار مسلمانان سنی ایران است که تعدادی از آنان اهل هرمزگان هستند.

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران همچنین گقت: “آرزو داریم که مفتیان اهل سنت از ایران ظهور کنند زیرا این افتخاری برای همه ما محسوب می شود.

یونسی اختلافات را ناشی از تعصب و تعصب را نتیجه جهالت دانست و گفت: هر چه عالم تر باشیم و دانش ما بیشتر باشد راه نجات ما از این تعصبات که پیامبر اسلام آنان را نهی کرده بیشتر خواهد شد.

در زمینه انتصاب اقلیت ها در پست های بالای استانی و حتی کشوری یونسی ابراز داشت: “مطمئن باشید که رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و دیگر مسوولان ارشد مملکتی بر این موضوع تاکید دارند”.

گفتنی است که تاکنون هیچ استاندار یا وزیری از اقلیت های دینی – مذهبی به سمت های بالای مدیریتی در ایران منصوب نشده اند.

همچنین تا به حال درخواست اهل سنت مقیم تهران برای داشتن مسجد به نتیجه نرسیده است.