بخشی از تجهزات تروریستی توقیف شده  به همراه تصویری از منصور الترکی سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان سعودی

بخشی از تجهزات تروریستی توقیف شده به همراه تصویری از منصور الترکی سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان سعودی

ریاض – سرویس های امنیتی عربستان سعودی از خنثی سازی نخستین سازمان تروریستی خبر دادند که با داعش “دولت اسلامی عراق و شام” ارتباط دارد. مقامات عربستان ۶۲ نفر مظنون به عضویت در این گروه را دستگیر کردند. بیشتر ۶۲ عضو دستگیر شده عربستانی تبار هستند که ۳۵ تن از آنان پیش از این به اتهامات امنیتی دستگیر و پس از طی دوران محکومیت دوباره آزاد شده بودند.

روند دادگاه برخی از دستگیر شدگان هنوز در جریان است. برخی از اعضای این گروه در مناطق مختلف عربستان سعودی با عناصر القاعده یمن و عناصر سازمان های تروریستی در سوریه در ارتباط بودند.

وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد که این سازمان تروریستی ۶۲ عضو دارد که سه تن از آنان فلسطینی و یمنی و پاکستانی مقیم عربستان سعودی هستند. سایر اعضای این گروه عربستانی تبارند. دستگاه های امنیتی با پی بردن به فعالیت های مشکوک در کشور توانستند این سازمان تروریستی را خنثی کنند. گروهکی که با افراد سازمان القاعده در یمن و اعضای سازمان های تروریستی در سوریه ارتباط داشته و با هماهنگی کامل با عناصر تروریستی در مناطق مختلف کشور فعالیت می کرده است.

منصور الترکی سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان سعودی در این زمینه گفت: این شبکه تروریستی فعالیت گسترده و ارتباطاتی با عناصر افراط گرا در سوریه و یمن داشته است. این شبکه بعد از بیعت با سرکرده خود که از جمله دستگیر شدگان است، فعالیت خود را آغاز کردند. اعضای این گروه بدون درگیری با نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

منصور الترکی در گفتگو با الشرق الاوسط در این باره گفته است که سرکرده این گروه یک عربستانی تبار چهل ساله است که پیش از این نیز به اتهام ارتباط با “القاعده” دستگیر و محاکمه شده بود. وی پس از طی دوران محکومیت آزاد شده بود.

الترکی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی گفت: تلاش های چندین ماهه دستگاه های امنیتی برای زیر نظر گرفتن اوضاع امنیتی و فعالیت های مشکوک در رسانه های ارتباط جمعی با جدیت ادامه داشت. وی افزود: این عملیات در شرایطی صورت گرفت که منطقه اوضاع امنیتی سختی را پشت سر می گذارد. واقعیت این است که امنیت و ثبات و جوانان کشور ما به شکل مستقیم مورد هدف قرار دارند چرا که وسایل ارتباط جمعی به میدان باز و گسترده ای برای فعالیت کلیه گروه های افراط گرا بدل گشته است، و این رسانه ها وسیله آسانی برای ارتباط سرکردگان گروه های فتنه شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مظنونان قصد داشتند با هدف قرار دادن ساختمان های دولتی، و ساختمان های خارجی، و ترور مقامات امنیتی، و شخصیت های مذهبی و مقامات دولتی دست به عملیات ترورستی بزنند.

ترکی افزود: برخی افراد یا گروه ها به ویژه القاعده در صدد ایجاد بی ثباتی در عربستان سعودی هستند. هدف از انتقال سازمان القاعده به یمن این بود تا به مرزهای سعودی نزدیک باشند. وی گفت: ۵۹ نفر از دستگیر شدگان عربستانی تبارند. آنها قصد داشتند تا جوانان سعودی را به عنوان ابزاری در جهت اهداف خارجی به کار بگیرند.

وی از اقدامات عربستان سعودی برای کنترل مرزهای زمینی مثل نصب موانع وبه کار گیری وسایل الکترونیکی و گشت های امنیتی خبر داد.

الترکی همچنین درباره نقش زنان در این سازمان گفت: هواداران این سازمان با سوء استفاده از زنان به ویژه خویشاوندان دستگیر شدگان به اتهامات امنیتی سعی در ایجاد هرج و مرج در کشور را داشتند. آنها می خواستند از توانایی زنان برای ارتباط با جامعه زنان استفاده کنند تا به کمک های مالی دست یابند و جوانان و کودکان را نیز جذب کنند.

وی گفت: ۴۴ نفر نیز متواری هستند که اطلاعات شخصی آن‌ها برای پیگردشان، در اختیار پلیس بین الملل قرار خواهد گرفت.