روز پرتنش در سالگرد همه پرسی استقلال

بارسلونا: شوقی الریّس

پس از یک سال از گذشت درگیری های خشونت بار در بارسلونا پایتخت کاتالونیا، روز گذشته درگیری میان جدایی طلبان کاتالونیا و نیروهای پلیس در اسپانیا دوباره به خشونت کشیده شد.
به گزارش الشرق الاوسط، درگیری های دیروز با حوادث سال گذشته متفاوت بود، به طوری که تظاهرات پلیس ملی اسپانیا در بارسلون که از یک سو خواهان برابری حقوق خود با پلیس ایالتی‌ کاتالونیا هستند و از سوی دیگر خواهان حمایت از اقدام پلیس در جلوگیری از همه پرسی‌ غیرقانونی سال گذشته بودند، منجر به درگیری با استقلال طلبان این شهر شد.
بر اساس این گزارش پلیس کاتالونیا شنبه در تظاهرات جدایی طلبان کاتالونیا دخالت کرد که این دخالت در نهایت منجر به درگیری دو طرف شده است.
ماموران پلیس با استفاده از باتون سعی داشتند تا معترضان و طرفداران جدایی کاتالونیا را متفرق کنند. تنش ها در ایالت کاتالونیا در آستانه سالگرد همه پرسی غیرقانونی استقلال این منطقه از اسپانیا بالا گرفته است.

(AFP)


منابع پلیس کاتالونیا در این چارچوب از دستگیری یک نفر به اتهام شورش علیه پلیس خبر دادند و حزب استقلال طلب کوپ نیز اعلام داشت چندین نفر در جریان این درگیری ها مجروح شده اند. براساس اطلاعات شهرداری بارسلون، حدود هزار ۸۰۰ نیروی پلیس و ژاندارمری از یک طرف و نزدیک به ۶ هزار استقلال طلب، در دو تظاهرات مخالف در مرکز این شهر شرکت کردند. دو گروه تظاهرکننده به این دلیل که یک صف پلیس ایالتی در بین آنها قرار گرفته بود با هم روبه رو نشدند اما تلاش عده ای استقلال طلب برای شکستن صف پلیس ایالتی‌ و ایجاد اختلال در تظاهرات پلیس، باعث درگیری های بیشتری شد. پس از این درگیری ها، گروه های استقلال طلب سعی‌ کردند تا از خیابان های اطراف به ویژه خیابان مشهور رامبلاس به میدان کاتالونیا مقر دولت ایالتی‌ وارد شوند که با ممانعت پلیس روبرو شدند.
جدایی طلبان کاتالونیا به رهبری کارلس پوجدمون، مهرماه سال ۹۶ در حالی همه‌پرسی استقلال برگزار کردند که دولت مرکزی آن را غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی اعلام کرده بود.
ایالت کاتالونیا سال گذشته با فرارسیدن موعد ۱ اکتبر(۹ مهر )، روز پر تنشی را برای فرایند همه پرسی‌ استقلال خود از اسپانیا پشت سر گذاشت.
در همه‌پرسی سال گذشته کاتالونیا، ۴۳ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند ولی از این عده بیش از ۹۰ درصد به استقلال از اسپانیا رای مثبت دادند. پس از این همه پرسی، دولت مرکزی اسپانیا دولت محلی کاتالونیا را برکنار کرد و این منطقه را تحت حاکمیت مستقیم خود گرفت و از آن زمان نیز کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا در تبعید خودخواسته بسر می‎برد.
بنابراین گزارش، کاتالونیا بخشی خودمختار با ۷ میلیون و ۵۲۳هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا را تولید می کند.