قصیده ای از جواهری و اولین پرچم دوران جمهوری در صدر پیشنهادها هستند

سمت راست پرچم کنونی عراق همان پرچم دوران صدام حسین است تنها سه ستاره از روی آن حذف شده است ، سمت چپ پرچمی که پس از تأسیس دولت جمهوری در سال 1958 مورد استفاده قرار گرفت (عکس از الشرق الأوسط)

سمت راست پرچم کنونی عراق همان پرچم دوران صدام حسین است تنها سه ستاره از روی آن حذف شده است ، سمت چپ پرچمی که پس از تأسیس دولت جمهوری در سال ۱۹۵۸ مورد استفاده قرار گرفت (عکس از الشرق الأوسط)

با وجود گذشت ۱۲ سال از تغییر رژیم صدام حسین، بین گروههای سیاسی عراق درباره شکل جدید پرچم و سرود ملی این کشور، همچنان اختلاف نظر وجود دارد. هر بار این دو قضیه در پارلمان مطرح می شود با موانع همیشگی مواجه می شوند که در رأس آنها میزان رابطه آنها با هویت تشکیل دهنده عراق و طبیعت نمادهایی است که آنها را منعکس می کنند.

در حال حاضر عراق از قصیده «وطن من» که ابراهیم طوقان شاعر فلسطینی آن را سروده و محمد فیلفل آهنگساز لبنانی آهنگ آن را ساخته است، به عنوان سرود ملی استفاده می کند، اما مشکل آن این است که هیچ گونه خصوصیت ویژه عراق را ندارد بلکه نمادی از آرمان های فلسطین است. قابل ذکر است که این پنجمین سرود ملی کشور عراق از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۲۱ است.

اما پرچم مورد استفاده، همان پرچمی است که در رژیم صدام حسین به کار برده می شد، هر چند در سال ۲۰۰۸ تغییری در آن ایجاد شد و سه ستاره ای که نشاندهنده اهداف اعلام شده از سوی حزب بعث، یعنی «یکپارچگی، آزادی و سوسیالیسم» بود، از روی آن حذف شد.

فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق، طی استقبال از هیئت فرهنگی و رسانه ای پارلمان، در دو روز پیش، بار دیگر مسئله سرود ملی و پرچم را مطرح کرد و تأکید کرد که این دو در وحدت ملی عراقی ها اهمیت بسزایی خواهند داشت. در خصوص جایگزین ها به نظر می رسد که قصیده محمد مهدی جواهری با عنوان «سلام بر بلندی های عراق» از شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان سرود ملی برخوردار است. اما در خصوص پرچم به نظر می آید که بر اولین پرچم جمهوری، که عبدالکریم قاسم در ۱۴ ژولای (تیر ماه) سال ۱۹۵۸ اعلام کرده بود، توافق وجود دارد.