جیسون رضاییان خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست-آسوشیتدپرس

جیسون رضاییان خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست-آسوشیتدپرس

رییس کل دادگستری استان تهران درباره بازداشت خبرنگار واشنگتن پست در ایران گفته است که بعد از انجام تحقیقات و بازجویی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

غلامحسین اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران روز جمعه در حاشیه راهپیمایی روز قدس در تهران به خبرنگاران در مورد بازداشت خبرنگار واشنگتن پست و همسرش گفت: «این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد.» وی گفته است که « پس از تحقیقات در این زمینه می‌توانیم درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم».

جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست به همراه همسرش و دو عکاس آمریکایی در ایران بازداشت شده اند.

روزنامه واشنگتن پست روز پنج شنبه (۲ مرداد) اعلام کرده بود که «اطلاعات موثقی» دارد که جیسون رضاییان خبرنگار این رسانه در تهران به همراه همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شده اند.

بر اساس این گزارش، این دو نفر روز سه شنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوییه) بازداشت شده اند و هنوز مشخص نیست که چه سازمان یا افرادی آن ها را بازداشت کرده اند. این روزنامه تنها اعلام کرده که دو تبعه آمریکایی به عنوان عکاس-خبرنگار که به همراه جیسون بوده اند، نیز بازداشت شده اند، اما نامی از این دو نفر نبرده است.

جیسون رضاییان که ۳۸ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار نشریه واشنگتن در تهران فعالیت می‌کرده و دارای تابعیت آمریکایی است. واشنگتن پست می گوید همسر او که تابعیت ایرانی دارد، خبرنگار روزنامه «نشنال» مستقر در امارات متحده عربی است.

در همین حال مری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است مقام های آمریکایی از بازداشت ۳ آمریکایی در ایران در طی هفته جاری آگاه هستند. او جزییات بیشتری را ارایه نداده است.

در این گزارش آمده است که خانواده رضاییان در حال حاضر نمی خواهند در اینباره اظهار نظر کنند.

واشنگتن پست در گزارش خود آورده است که حمید بابایی، یکی از سخنگویان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در ایمیلی که به این روزنامه فرستاه گفته است که مقام‌های نمایندگی ایران در حال پیگری این موضوع هستند.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران، مستقر در نیویورک با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری این روزنامه نگاران شده است.

شریف منصور، هماهنگ کننده برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی این کمیته به واشنگتن پست گفته است: «ما از مقام های ایرانی می خواهیم که بی درنگ علت دستگیری جیسون رضاییان، یگانه صالحی و دو روزنامه نگار دیگر را توضیح دهند». او خواستار آزادی فوری آنان شده است.

از آنجا که ایران و ایالات متحد آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند، کار مذاکره برای آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در ایران بسیار پیچیده است.

روزنامه نگارانی که در ایران برای سازمان های خبری غربی کار می کنند باید سال ها برای گرفتن مجوز خبرنگاری از ایران تلاش کنند. در سال های اخیر چندین تن از آنان به دلایل مختلف بازداشت شده اند.

ایران و آمریکا به طور رسمی رابطه دیپلماتیک ندارند و تماس های دو کشور از طریق کشورهای ثالث انجام می پذیرد.