الازهر: تظاهرات در مناسک حج بدعت است و خلاف هدف شرعی رکن پنجم اسلام است

عادل الجبیر و فلیپ هاموند در یک کنفرانس مطبوعاتی در جده – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

عادل الجبیر و فلیپ هاموند در یک کنفرانس مطبوعاتی در جده – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

پس از گفتگوهای انجام شده، ایران روز گذشته موضع خود را انتخاب کرد و شهروندان خود را از ادای فریضه حج امسال محروم کرد و تصمیم گرفت به سیاسی کردن این آیین مذهبی ادامه دهد. علی جنتی وزیر فرهنگ ایران اعلام کرد: «پس از دو سری مذاکرات بی نتیجه به علت محدودیت های ایجاد شده از سوی عربستان سعودی، متأسفانه زائران ایرانی قادر نخواهند بود مناسک حج را انجام دهند».

در پاسخ به این موضع، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی امتناع تهران از انجام مناسک حج شهروندان ایرانی در سال جاری را به تلاش های این کشور برای سازمادهی تظاهرات و ایجاد هرج و مرج نسبت داد. الجبیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در جده گفت: «ایران خواستار برگزاری چیزی مانند تظاهرات بود، و می خواست از مزایای دیگری بهره مند شود که خارج از چارچوب مقررات عادی بود». وی این خواسته ها را ایجاد کننده هرج و مرج طی مناسک حج دانست و تأکید کرد: « این امر غیر قابل قبول است».

الجبیر تأکید کرد: «عربستان سعودی مسئولیت خود را نسبت به مناسک حج به طور جدی انجام می دهد و از هیچ کس برای ادای این واجب جلوگیری نمی کند، و هر ساله با بیش از هفتاد کشور مشورت انجام می شود و برای اطمینان از امنیت و ایمنی زائران با امضای یک یادداشت تفاهم به پایان می رسد».

از سوی دیگر، علمای الازهر دعوت برخی گروه ها یا کشورها برای برگزاری تظاهرات طی مناسک حج را رد کردند و تأکید کردند: «ایجاد آشوب و هرج و مرج و سر دادن شعارهای سیاسی طی مراسم حج بر خلاف هدف شرعی پنجمین رکن از ارکان اسلام است، و باعث باز  شدن درهای شر و فتنه شده و شرعاً حرام است». دکتر شوقی علام مفتی مصر قبلاً در یک فتوا گفته بود: «تظاهرات در مناسک حج از نظر شرعی حرام است، و بدعتی از بدعتهای گمراه کننده است، زیرا باعث تفرقه و جار و جنجالی می شود».

دکتر محمود مهنا، عضو ارشد علمای مصر نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «تظاهرات طی مناسک حج، بهره برداری سیاسی از حج است، و عبادت ها باید با خلوص از هر چیزی انجام شوند، به طوری که خداوند حتی تجارت را به هنگام حج مجاز ندانسته است».