نمایی از دانشگاه تنسی آمریکا - بر اساس جدول آمار تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا، ‌5626 دانشجوی ایرانی در سال تحصیلی 2010-2011 در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل بودند.

نمایی از دانشگاه تنسی آمریکا – بر اساس جدول آمار تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا، ‌۵۶۲۶ دانشجوی ایرانی در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۱۱ در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل بودند.

در حالی که هر روز خبری از وضع تحریم های جدید علیه ایران یا مذاکره درباره تحریم ها شنیده می شود، خبرهای تازه حاکی از وضع محدودیت های تازه برای دانشجویان ایرانی است که قصد تحصیل در آمریکا را دارند.

بر اساس این محدودیت های جدید، دولت آمریکا از این پس از اعطای روادید به ایرانیان متقاضی تحصیل در دانشگاه های این کشور در بعضی شاخه های نفت و گاز و انرژی خودداری می کند.

به نوشته وبسایت بی بی سی فارسی، سایت سفارت مجازی آمریکابا انتشار خبری اعلام کرد :”طبق بند ۵٠١ ‘مصوبه کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه’ مورخ ١٠ اوت ٢٠١٢، درخواست صدور روادید برای شهروندان ایران که مایل به ثبت نام درنهادهای آموزش عالی [آمریکا] با هدف اشتغال در ایران در بخش‌های نفت، گاز طبیعی،انرژی‌ هسته‌ای، دانش و مهندسی هسته‌ای هستند مورد پذیرش واقع نمی‌شود.”

همچنین براساس این گزارش، درخواست روادید ایرانیانی که برای تحصیل در رشته مدیریت و کامپیوتر تقاضا داده‌اند، اما قصد دارند که از مهارت خود در بخش نفت، گاز طبیعی یا انرژی هسته‌ای استفاده کنند نیز مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

به نظر می رسد سیاست های محدود کننده آمریکا علیه دولت و اتباع ایران از الگوی خاص و ثابتی تبعیت نمی کند و در سالهای اخیر با تغییراتی قابل توجه روبرو بوده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که محدودیت‌های زمانی ویزای ایالات متحده برای دانشجویان ایرانی کاهش می‌یابد.

کلینتون در پیام ویدیویی اعلام کرد مدت اعتبار این روادید به دو سال افزایش یافته است و دریافت‌کنندگان ایرانی نیاز نخواهند داشت که هر بار پس از ترک آمریکا برای ورود مجدد تقاضای ویزای جدیدی بدهند.

بر اساس جدول آمار تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا، ‌۵۶۲۶ دانشجوی ایرانی در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۱۱ در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل بودند.

دانشجویان ایرانی سرگرم یا متقاضی تحصیل در خارج از این کشور از جمله آمریکا در سالهای اخیر با چالش های جدی در زمینه های مختلف روبرو بوده اند.

یکی از این چالش ها، بحران افزایش قیمت ارز در ایران بود که بسیاری دانشجویان ایرانی مقیم خارج را مجبور کرد از ادامه تحصیل صرف نظر کنند و به کشورشان بازگردند.

به نوشته نشریه جام جم آنلاین به نقل از مسئولان وزارت علوم در ایران، در سال ۱۳۹۱ بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی ایرانی به همین علت به کشورشان بازگشتند.