عکس آرشیوی - عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و وندی شرمن نماینده آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو - عکس از مشرق نیوز

عکس آرشیوی – عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و وندی شرمن نماینده آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو – عکس از مشرق نیوز

مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه در راستای ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلافات و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین امروز در ژنو برگزار می ‌شود.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امورخارجه ایران که شب گذشته وارد شهر ژنو شد با ویلیام برنز، قائم مقام، و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهند داشت.

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیات کارشناسی ایران، و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی، و جیمز تیمبی مشاور ارشد وندی شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح‌های اتمی، رابرت مالی و پاول ایروین نیز حضور دارند.

ایران پیش از این نشست نیز در سطح معاونان وزارت خارجه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد امسال، در شهر ژنو سوییس با هیات آمریکایی مذاکره داشت.

عباس عراقچی درباره ضرورت دیدار با آمریکا پیش از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه ۱+۵ در وین گفته بود: «مذاکره با ۶ کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده های مختلف وجود دارد.»

مهمترین هدف دیدار یک روزه ایران و آمریکا که امروز در ژنو برگزار می شود، بررسی موضوعات مورد اختلاف و نحوه نزدیکی دیدگاه ‌های ایران و آمریکا است.

دکتر هرمیداس باوند، تحلیل گر سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، درباره مذاکرات امروز ایران و آمریکا به شرق پارسی گفت : ” دیدگاه های فعلی ایران و آمریکا را ضرورت زمان تعیین می کند. تحولات منطقه و حوداثی پیش آمده نشانگر این است که همسویی و نزدیکی منافع ایران و آمریکا ایجاب می کند که با یکدیگر گفت و گو داشته باشند. از سوی دیگر انتخابات میان دروه ای در آمریکا که به زودی انجام می شود و انتقادات شدیدی که علیه اوباما صورت گرفته این مساله را طرح کرده که پرونده هسته ای ایران برای آمریکا هر چه زودتر به نتیجه قابل توجه ای برسد”.

وی افزود: “مشکلاتی که داعش در منطقه به وجود آورده و از سوی دیگر کردها خواستار استقلال هستند. همچنین نزدیکی ایران و روسیه برای خرید نفت روسیه از ایران و مفوذ قابل توجه ایران در شانگهای از جمله مواردی است که آمریکا تمایل دارد درمورد آنها مذاکره کند”.

دکتر باوند همچنین گفت : ” چین و هند و روسیه در حال قدرت گیری هستند و از لحاظ آینده نگری هم برای غرب بسیار مهم است که ایران به عنوان یک کشور قدرتمند نقش حایلی را بین این سه کشور و غرب ایفا کند. استراتژی کلان آمریکا حضور در خاورمیانه دور است و نیازمند این است که در منطقه خاورمیانه هم یک ساماندهی داشته باشد”.

به گفته دکتر باوند ” برای ایران شرایط منطقه نگران کننده است و انتظار می رود در برخی از رفتارهای خود تعدیلاتی را اعمال کند و همچنین اقتضا می کند که آمریکا هم با رفتار خردمندانه فضای تنش را علی رغم فشار کنگره و لابی اسرائیل کاهش دهد. تا زمانی که ایران مشکلات خود را با آمریکا حل و فصل نکند مسائل و مشکلات جدید همچنان به جای خود خواهد ماند”.

دیدار ایران و آمریکا پیش از آغاز اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از اتمام مهلت شش ماهه و آغاز توافق چهار ماهه برای ادامه مذاکرات است.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اوایل سپتامبر و احتمالا در نیویورک خواهد بود.