مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران در گفتگو با روزنامه ایران اعلام کرد آزادی زندانیان امنیتی ادامه دارد و پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود.

پیشتر محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی خبر داده بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دیداری با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستور داده بود موضوع حصر خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی به شورای‌عالی امنیت ملی ارجاع شود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، هستند که قریب به سه سال و نیم در حصر خانگی به سر می برند.

حصر این دو نامزد معترض از بهمن ۱۳۸۹ به دنبال درخواست آنان از مردم برای شرکت در تظاهرات در حمایت از حرکت اعتراضی در تونس و مصر آغاز شد.

مصطفی پورمحمدی دیروز دوشنبه در گفتگویی با روزنامه ایران به وضعیت زندانیان امنیتی و امکان عفو آنان اشاره کرد و گفت: «داستان عفو در کشورمان یک موضوع جدی و نهادینه شده است. ما قرار نیست انسان‌ها را در زندان‌ها بپوسانیم. زندان برای تادیب، برای اصلاح و برای بازگشت موفق و سالم به جامعه است.»

او با اشاره به امان عفو زندانیان امنیتی، افزود: «پیوسته با زندانیان در سلول‌هایشان گپ و گفت داشتیم و هر موقع متوجه می‌شدیم که رفتارشان تغییر کرده در رابطه با آزادی‌شان اقدام می‌شد. در حقیقت اصرار بر آزادی‌شان بوده است و با عناوین مختلف از جمله، عفو، آزادی مشروط، زندان باز و غیره کمک می‌کردیم زندانی از زندان آزاد شود.»

پورمحمدی تاکید کرد به عنوان وزیر دادگستری پیگیری وضعیت زندانیان امنیتی را جزو «اصلی‌ترین رسالت‌هایش» می داند و به طور جدی «هم در دولت و هم در قوه قضاییه» این مسائل را پیگیری می‌کند.

وزیر دادگستری ایران افزود: «همچنین پرونده آقایان موسوی و کروبی در شورای (عالی) امنیت ملی از سوی دوستان بزرگوارمان تحت بررسی است.»

وی در مورد روند بررسی پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مسئولان بررسی این پرونده‌ها و زمان اعلام نتیجه بررسی‌ها توضیح بیشتری نداد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات سوم مهرماه اعلام کرده بود در عید غدیر، برابر با دوم آبان ماه، «زندانیان بیشتری» مورد عفو قرار خواهند گرفت و «قطعا» مردم شاهد «اینگونه برنامه‌ها و آزادی جمع بیشتری از زندانیان» خواهند بود.

اظهارات وزیر اطلاعات در مورد آزادی تعدادی از زندانیان در عید غدیر در حالی مطرح شده بود که اول مهرماه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از عفو ۸۰ محکوم امنیتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی خبر داد. وی گفته بود برخی از این زندانیان از متهمان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هستند.

علوی نیز در پاسخ به خبرنگاری که درباره وضعیت حبس خانگی میرحسین موسوی و کروبی پرسید، از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت: «من کلیت بحث را عرض نمودم شما به همین کلیات اکتفا کنید و ان‌شاءالله در آینده هم به امید خدا در خدمتتان خواهیم بود.»

در هفته‌های گذشته شماری از زندانیان سیاسی ایران، از جمله نسرین ستوده از وکلای دادگستری، عیسی سحرخیز و مهسا امرآبادی روزنامه نگار، فیض الله عرب سرخی معاون وزیر بازرگانی در دولت محمد خاتمی، محسن امین زاده معاون وزیر خارجه در دولت آقای خاتمی و میرطاهر موسوی نماینده پیشین مجلس از زندان آزاد شدند.