هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا- عکس از خبرگزاری فرانسه

هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا- عکس از خبرگزاری فرانسه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا مخالفت خود را با اعمال تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرد، از اینرو وی نیز به جمع مخالفان تحریم ایران پیوست.

هیلاری کلینتون طی نامه ای به یک سناتور دموکرات آمریکا با صراحت مخالفت خود را با اقدام احتمالی کنگره این کشور برای تشدید تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

کلینتون در این نامه سه صفحه ای به سناتو کارل لوین، از مواضع باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا حمایت کرده است و در مورد مذاکرات هسته ای با ایران گفته است که تحریم های یک جانبه علیه ایران می تواند موجب شکست مذاکرات اتمی با این کشور شود.

هیلاری کلینتون در دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما، در مقام وزیر امور خارجه این کشور بارها خواستار وضع تحریم های شدید و فلج کننده علیه ایران شده بود.

کلینتون در این نامه از قانونگذاران آمریکا خواسته است با باراک اوباما همکاری کنند، زیرا هر گونه اقدام یک جانبه کنگره برای تحریم ایران باعث ضعیف شدن همکاری آمریکا با متحدانش می شود.

وی در این نامه گفته است: «اگر دنیا ، به اشتباه یا به درست، به این نتیجه برسد که مذاکرات با ایران به خاطر اقدام کنگره ایالات متحده شکست خورده است، نه فقط کشورهایی مانند روسیه و چین، بلکه برخی از نزدیک ترین کشورهای دوست ما (آمریکا) نیز احتمالا به تعهدات خود (در مورد اجرای تحریم ها) عمل نخواهند کرد.»

کلینتون همچنین آورده است که «من شکی ندارم که الان وقت آن است که به دیپلماسی فضای لازم را بدهیم تا به نتیجه برسد. اگر این طور نشد، زمان آن را خواهیم داشت که در آینده تحریم‌های بیشتری وضع کنیم که از حمایت بین المللی گسترده تری برخوردار خواهند بود و نیز فرصت آن را خواهیم داشت که گزینه‌های دیگر را بررسی کنیم.»

هیلاری کلینتون این نامه را در پاسخ به نامه سناتور کارل لوین نوشته است. لوین در نامه خود از کلینتون پرسیده بود که وی به عنوان وزیر سابق امور خارجه آمریکا در مورد پیش نویس طرح تجریمی تازه علیه ایران که مدتی است در مجلس سنا مطرح شده است، چه نظری دارد.

این پیش نویس را سناتور رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوریخواه مارک کرک، تدوین کرده‌اند و بنا بر گزارش‌ها ده‌ها سناتور دیگر نیز از آن حمایت می‌کنند.

گفته می شود، شماری از گروه های حامی اسراییل در آمریکا و گروهی از قانونگذاران آمریکایی خواهان تصویب تحریم های جدید علیه ایران شده اند. این قانونگذاران که از هر دو گروه دموکرات و جمهوری خواه هستند، می گویند تحریم های بیشتر باعث می شود دولت آمریکا با دست بالاتر در مذاکرات اتمی با ایران وارد شود.

صحبت از اعمال تحریم های جدید علیه ایران در حالی بیان شده است که باراک اوباما در چندین نوبت هشدار داده است اگر کنگره تحریم های جدید علیه ایران تصویب کند، آنها را وتو خواهد کرد.

بر اساس توافق اولیه اتمی ایران با گروه ۱+۵ که نوامبر سال گذشته میلادی در ژنو صورت گرفت، قدرت های جهانی اعلام کردند تصویب تحریم های جدید را در زمان انجام مذاکرات مربوط به توافق جامع دراز مدت متوقف می کنند. ایران بر اساس توافق اولیه بخشی از اقدامات هسته ای خود را در ازای رفع محدود تحریم ها متوقف می کند.

اسرائیل از توافق اولیه ایران با قدرت های جهانی ابراز ناخرسندی کرده است. این کشور می گوید ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است. اما ایران می گوید برنامه اتمی اش اهدافی صلح آمیز دارد.