طرح «تفکیک جنسیتی» در خبرگزاری «تسنیم» به اجرا گذاشته شد - عکس از تسنیم

طرح «تفکیک جنسیتی» در خبرگزاری «تسنیم» به اجرا گذاشته شد – عکس از تسنیم

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ایران، در سفری که به همراه رییس جمهور ایران به شهر کرد داشت، اعلام کرد: “طرح تفکیک جنسیت مورد تائید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است”.

مولاوردی که این سخنان را دیروز چهارشنبه ۱۵ مرداد اظهار داشت، تاکید کرد: “برخی دستگاه ها و ارگان ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده اند، که این طرح به صورت سلیقه ای اجرا شده و مورد تائید دولت نیست”.

اگرچه بحث تفکیک جنسیتی در ایران مورد جدیدی نیست و سالهاست که درموارد مختلف مانند رشته های تحصیلی و موقعیتهای شغلی این طرح در ایران اجرا می شود اما به تازگی شهردار تهران دستور تفکیک جنسیتی را در محل ادارات و سازمانهای وابسته به شهرداری تهران صادر کرد.

بر اساس بخشنامه‌ محرمانه‌ای که شهرداری تهران چندی پیش تصویب کرده و خبرش در روزهای گذشته به رسانه‌ها درز کرد، همه‌ مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران موظف می شوند که فقط از کارمندان مرد به عنوان منشی، ماشین‌نویس، مسئول دفتر و مسئول پی‌گیری استفاده کنند.

با وجود انتقادات و اعتراضاتی که در این زمینه مطرح شد، فرزاد خلفی معاون رسانه‌ای مرکز ارتباطات شهرداری تهران مدعی شد که این اقدام در راستای «رفاه حال خانم‌ها» انجام شده است.

معصومه آباد، عضو اصولگرای شورای شهر تهران نیز این اقدام را «مناسب برای زنان» توصیف کرد و گفت که تصمیم‌هایی برای جداسازی همه‌ کارمندان زن و مرد در شهرداری گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در سخنانی پیش از خطبه‌ های نمازجمعه تهران در روز ۲۷ تیرماه گذشته، بخشنامه ای که در این زمینه صادر شد به دنبال این نبود که زن‌ها را از کار در سمت‌های دفتری و اجرایی شهرداری منع کند.

وی گفت حرف او این بوده که اگر در یک مجموعه چند کارمند زن و چند کارمند مرد کار می‌کنند، می‌توان کاری کرد که این افراد در اتاق‌های جداگانه کار کنند.

شهردار تهران افزود: «ما نظام اسلامی هستیم و غیرت دینی داریم… نباید اجازه دهیم یک خانم در طول وقت اداری و طی روزها و ماه‌ها ساعت تماس و معاشرتش با نامحرمان بیشتر از محرم، شوهر و فرزند او باشد، با گذشت زمان این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. غیرت ما کجا رفته است؟»

علی ربیعی، وزیر کار ایران، نیز دربرابر این اقدام شهرداری تهران موضع گیری کرد و در نامه ای به شهرداری تهران نوشت : ” غیرت دینی را در این می دانم زنی با فقر و گرسنگی سر بر بالین نگذارد، غیرت دینی تقویت بنیان خانواده است. تعداد زنان سرپرست خانوار به صورت تصاعدی افزایش یافته است، بنابر این غیرت دینی این است که اشتغال در کشور به ویژه برای این قشر رونق گیرد و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، حقوق معلولان ادا شود، هیچ زنی از روی استیصال به کار تن در ندهد و بتواند مهر مادری را به نمایش بگذارد.»

اما شهرداری تهران وزارت کار ایران را “بی‌غیرت دینی” دانست و مسئولان وزارت کار را به “همنوایی با رسانه‌ های بیگانه” متهم کرد.

در راستای جنجال تفکیک جنسیتی در ایران، حدود ۱۹۰ نماینده مجلس ایران هرگونه مخالفت و نقد این طرح را “مخالفت با اسلام و بی‌ دینی و بی‌غیرتی” تعبیر کرده‌اند.

روز گذشته نیز علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، از اقدام شهرداری تهران حمایت کرد و گفت که طرح تفکیک جنسیتی باید از سالها پیش در ایران اجرا می شد.

مطهری در نامه ‌ای که به قالیباف نوشت عمل شهرداری تهران را “اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام” خواند.

اگرچه طرح تفکیک جنسیتی تنها به شهرداری تهران محدود نشد و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران نیز تفکیک جنسیتی در محل کار را موجب بالا رفتن بازدهی کارکنان خواند و به همین دلیل آن را قابل تایید دانست.

پورمحمدی تصریح کرد: “اگر در مجموعه ای این امکان وجود دارد که پرسنل خانم و آقا از یکدیگر جدا باشند این مساله باعث افزایش راندمان کاری می‌شود. این هم اقدام با ارزش‌ها و سنت‌های ما و هم با منطق اقتصادی سازگار است و باید از این استقبال کنیم.”

از سوی دیگر در تازه ترین اقدامات طرح تفکیک جنسیتی در ایران هفته گذشته نیروی انتظامی ایران در اقدامی شگفت انگیز کنسرت “محسن یگانه” را در ارومیه لغو کرد. بر اساس تصمیم نیروی انتظامی، احتمالا این کنسرت یک شب برای آقایان و یک شب برای خانم‌ها برگزار خواهد شد.