عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از خبرگزاری مهر

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری مهر

معاون وزیر خارجه ایران می گوید مذاکرات هسته ای بین این کشور و گروه ۱+۵ کمتر از دو هفته دیگر در یکی از کشورهای اروپایی از سر گرفته می شود.

سید عباس عراقچی که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است در گفتگو با خبرگزاری کیودو ژاپن با اعلام این خبر و ضمن اشاره به مذاکرات اخیر هسته ای در نیویورک گفت: «ما توانستیم به درک بسیار بهتری از موضوعات هسته ای در فضای کاملا سازنده برسیم اما اختلافات در موضوعات اساسی همچنان وجود دارد.»

وی افزود: «هنوز امیدهای بسیاری درباره برخی از ایده های مطرح شده در نشست نیویورک وجود دارد اما هیچ کدام از ایده ها باعث نمی شود تا به درک مشترکی در زمینه مباحث اساسی و همچنین پیشرفت اساسی در مذاکرات دست یابیم.»

به تازگی هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر نیویورک آمریکا و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت.

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته میان تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به دست آمد و در پایان تیر ماه برای چهار ماه تمدید شد، طرفین باید تا روز سوم آذر به راهکار جامع دست یابند.

از سوی دیگر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور ایران روز دوشنبه در مصاحبه ای با بیان این که هر تلاش دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران باید پیگیری شود، اظهار داشت که اگرچه در مذاکرات نیویورک پیشرفتی حاصل نشد اما همه اعلام کردند که به حل مساله بسیار نزدیک هستیم.

به گفته آقای آشنا، «در نیویورک در زمینه مساله هسته ای ایران طبیعتا پیشرفتی حاصل نشد نه در مذاکرات وزرای خارجه و نه مذاکرات سران، اما اتفاق مهمی در زمینه هسته ای در نیویورک رخ داد، همه آمدند، فهمیدند و اعلام کردند که ما به حل مساله بسیار نزدیک هستیم و این امیدواری در همگان مشاهده شد.»

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه گفته است که ایران و گروه۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای تا ۹۵ درصد به توافق رسیده‌اند، اگر چه چند موضوع بسیار دشوار باقی مانده است.

لاوروف در گفتگو با شبکه بلومبرگ با بیان اینکه مذاکرات در جهت درستی حرکت می‌کند، گفت: «ما امیدواریم که در همین جهت گیری به سمت جلو حرکت کنیم. بر اساس اسنادی که در جریان مذاکرات تهیه شده، حدود ۹۵ درصد توافقنامه نهایی مورد توافق همه طرفین قرار دارد. ولی در ۵ درصد باقی مانده “شیطان خانه کرده است” و ۲ تا ۳ مسئله باقی مانده که بسیار پیچیده شده است.»

وی خاطرنشان کرد که «مسائل باقی مانده دشوار اما قابل حل و فصل خواهند بود. دشواری کار در اراده سیاسی و سازش از سوی هر دو طرف است.»

این در حالی است که طرفین مذاکرات بر سر موضوع هسته ای ایران برای رسیدن به راهکار جامع فقط تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) زمان دارند.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم روز شنبه مذاکرات هسته‌ای را «جدی، فشرده و بسیار صریح» توصیف کرده و گفته بود طرفین در فرصت دو ماهه باقی‌مانده تلاش می‌کنند تا بر اختلافات غلبه کنند.

وی در این مورد گفت: «زمان کوتاهی باقی مانده است، اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. همه‌چیز هم می‌تواند بسیار دور و هم بسیار نزدیک باشد، بستگی به این دارد که چطور به آن نگاه کنید و چه زمان بخواهید به این مسائل بپردازید. هنوز اختلاف وجود دارد. هنوز مقداری اختلاف بر سر تمامی مسائل وجود دارد.»

در جریان نشست های نیویورک، دو دور مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برگزار شد. در آخرین دور این مذاکرات که جمعه شب برگزار شد، طرف ها بعد از دو ساعت رایزنی نتوانستند راه حلی برای رفع اختلاف نظرها پیدا کنند.