اصفهان شهر توریستی ایران که این روزها مهامان گردشگران خارجی است

اصفهان شهر توریستی ایران که این روزها مهامان گردشگران خارجی است

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد این سازمان تلاش دارد با همکاری وزارت امور خارجه صدور روادید الکترونیکی برای گردشگران خارجی را تا سال آینده تسهیل کرده و زمان روادید را از دو هفته به یک ماه افزایش می دهد.

مسعود سلطانی فر ضمن تاکید بر آن که این سازمان در عرصه های توسعه اقتصادی و فرهنگی «وظیفه و برنامه های مفصلی» دارد، گفت، ایران «در سال گذشته پذیرای ۴ و نیم میلیون ورودی خارجی با حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار درآمد» بود.

آسان سازی صدور روادید برای گردشگران خارجی از جمله گامهای اولیه است که ایران باید برای جذب گردشگر بردارد و به نظر می رسد مقامات ایرانی تصمیم گرفتند گام های عملی در این جهت بردارند. سلطانی فر با ارزیابی مثبت وضع کنونی ایران در زمینه صدور روادید برای خارجی ها در یک سال گذشته گفت: «هم اکنون تقریبا نزدیک به ۱۹۰ کشور دنیا می توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند ما هم به دنبال آن هستیم که مدت این ویزاها را از ۲ هفته به یک ماه افزایش دهیم.»

وی افزود: «علاوه بر این با همکاری وزارت امور خارجه قرار است روش های صدور روادید در نمایندگی های مختلف ایران در خارج از کشور آسان تر و متنوع تر شود از جمله صدور ویزای الکترونیکی که وزارت خارجه قول همکاری دادند تا بتوانیم در یک سال آینده ویزای الکترونیکی را اجرایی کنیم.»

وی که در حاشیه دیدار با جامعه هتلداران و تشکل های مرتبط با دفاتر مسافرتی کشوری و استان تهران صحبت می کرد، شمار عراقی هایی را که سال گذشته به کشور وارد شده اند یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: «ما مشغول ساماندهی برای ارائه خدمات بهتر هستیم علاوه بر این که در بخش گردشگری سلامت هم به علت کیفیت بالای خدمات و هزینه ای کمتر از یک چهارم اروپا ، همسایگان ایران ترجیح می دهند برای درمان به کشور ما مراجعه کنند.»

ایران در ماه های گذشته با رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی در قالب تور مواجه بوده و به نظر می رسد اینک مقامات ایرانی تلاش دارند با هماهنگی بین ارگان های دولتی موانع این چنینی را برطرف کنند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و شرکت کشورهای غربی در مذاکرات هسته ای ایران توانست اعتماد مردم جهان به ایران را جلب کند. اینک این کشور با هدف جذب گردشگر خارجی نیازمند «ساماندهی زمانی و مکانی» است.

سلطانی فر درباره اهداف بلند مدت ایران در این باره تاکید کرد: «براساس سند چشم انداز این تعداد باید در سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسد.»

اگر ایران بتواند زیرساخت های لازم را برای این صنعت فراهم آورد و ارتباطات با کشورهای دیگر را از جمله حمل و نقل هوایی خارجی و داخلی، ریلی و زمینی را گسترش دهد، صنعت گردشگری می تواند از نظر اقتصادی موجب «ارزآوری و ایجاد اشتغال» در این کشور شود.

کارشناسان بر این باورند اگر شرایط کنونی محاطی و محیطی ایران را درنظر بگیریم یکی از بهترین راهکارهایی که می تواند اقتصاد ایران را از رکود تورمی بیرون آورد و اسباب رونق اقتصادی در این کشور را رقم زند، توجه و تمرکز بر راه اندازی « صنعت گردشگری» و جذب «گردشگر» خارجی است.

اجرایی کردن چنین سیاستی مستلزم انجام برخی اصلاحات در عرصه داخلی و خارجی است. حاکمیت باید نوع نگاهش را به «گردشگران» خارجی تغییر دهد و از نگاهی امنیتی و اینکه آمدن «گردشگر» به ایران موجب دامن زدن به فساد می شود، به نگاهی مثبت و اقتصادی اجتماعی تغییر دهد و آزادی اجتماعی «گردشگران» خارجی را در حد رعایت پوشش متعارف ( و نه حجاب اجباری) محترم شمارند.

همان شیوه ای که حاکمان اسلامگرای ترکیه (و کم و بیش دیگر کشورهای اسلامی ) برای جذب «گردشگر» در پیش گرفته اند.