مذاکرات 5+1 در ژنو- عکس از آژانس عکس اروپا

مذاکرات ۵+۱ در ژنو- عکس از آژانس عکس اروپا

چهارمین روز مذاکرات هسته ای ایران در ژنو در حالی ادامه یافته که وزاری امور خارجه کشورهای ۵+۱ نیز به طور غیر منتظره به این مذاکرات پیوستند.

جیمز رینولدز خبرنگار بی بی سی در گزارش خود از ژنو می گوید: «وزیران امور خارجه این شش کشور به وضوح به رسیدن به توافق نهایی در این دور از مذاکرات امیدوار هستند.»

در حالی که انتظار می رفت که مذکرات هسته ای ایران روز جمعه ۲۲ نوامبر به کار خود پایان یابد٬ به نظر می رسد تلاش طرفین برای رسیدن به توافق بر سر برنامه اتمی ایران همچنان ادامه دارد.

سومین روز دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ روز گذشته اگر چه بدون رسیدن به توافق نهایی به پایان رسید٬ اما مقامات ایرانی اعلام کردند که تاکنون «به میزان خوبی» مذاکرات پیش رفته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با اخبار نیم روزی تلویزیون رسمی ایران درباره روند مذاکرات گفت: «مذاکرات در مراحل اولیه راحت تر پیش می رفت چون موضوعات مورد توافق طرفین بود اما الان به مراحلی رسیده که دیدگاههای مختلفی بین طرفین وجود دارد و مقداری سخت است.»

وی با اشاره به اینکه مذاکرات به مراحل نگارش مفاهیم رسیده است٬ گفت: « ما بر حقوق مردم ایران تاکید داریم و آمادگی نداریم اقدامی که به حقوق مردم لطمه بزند را انجام دهیم و به همین دلیل باید با دقت پیش رفت چون کلمات و عبارات معنای خاص خود را دارند در هر صورت تلاش می کنیم بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود.»

گزارش ها حاکی از آن است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا٬ ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس و وزرای خارجه فرانسه٬ آلمان٬ روسیه و چین نیز به وزیر امور خارجه ایران و هیئت های مذاکره کننده پیوستند تا مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه ادامه پیدا کند.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا حضور وزرای خارجه ۱+۵ به معنای نزدیک شدن به توافق است گفت: «هنوز زود است که نتیجه گیری کنیم دو هفته قبل نیز در ژنو وزرای خارجه آمدند٬ اما به دلایل مختلف توافق حاصل نشد اما اینکه وزرای خارجه به ژنو آمده اند می تواند نشانگر جدی بودن مذاکرات باشد.»

سومین روز دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ روز گذشته اگر چه بدون رسیدن به توافق نهایی به پایان رسید٬ اما مقامات ایرانی اعلام کردند که تاکنون «به میزان خوبی» مذاکرات پیش رفته است.

گزارش می شود که مسئله حق غنی سازی در خاک ایران و ادامه احداث راکتور آب سنگین اراک از جمله مسائل مهم مورد اختلاف در این گفتگوها است.

این سومین دور از مذاکرات هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است.

هدف این نشست دستیابی به یک توافق مقدماتی جهت تعلیق بعضی از بخش های حساس برنامه اتمی ایران برای مدت شش ماه و در مقابل ارائه بعضی مشوق های مالی به ایران جهت دست یافتن به یک توافق نهایی پس از این مدت شش ماهه است.

وزیر خارجه ایران پیش از این به خبرنگاران در ژنو درباره حق غنی‌سازی ایران گفت:‎ «غنی‌سازی ایران قابل مذاکره نیست و آن را در خاک ایران ادامه خواهیم داد و از طرف مقابل می‌خواهیم به آن احترام بگذارد. هیچ راه‌حلی بدون غنی‌سازی وجود نخواهد داشت.»

روز جمعه ۲۲ توامبر برخی از منابع خبری به نقل از یک دیپلمات غربی خبری مبنی بر اینکه «کشورهای ۵+۱ غنی سازی در خاک ایران را پذیرفتند» منتشر کردند. عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران درباره این اظهار نظر گفت: «از آن‌جا که مذاکرات هنوز نهایی نشده است، نه تکذیب می‌کنم و نه تایید.»