حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم روز صنعت و معدن - عکس از خبرگزاری فارس

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم روز صنعت و معدن – عکس از خبرگزاری فارس

حسن روحانی رییس جمهور ایران که پیش از این بارها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از عملکرد دولت احمدی نژاد انتقاد کرده، بار دیگر با ابراز امیدواری درباره تحولات مثبت در عرصه صنعت و سرمایه گذاری در ایران در دولت کنونی تصریح کرده است که دوران دولت های نهم و دهم تکرار نخواهد شد.

حسن روحانی روز سه شنبه در سخنانی در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن در تهران، به صنعتگران و سرمایه‌ گذاران گفت: “والله و بالله و تالله که سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و تکرار نمی ‌شود”.

به گزارش خبرگزاری های داخل ایران، آقای روحانی گفت : «ما باید فضای روابط خارجی را فضای مناسبی قرار دهیم تا شما راحت‌ تر مواد اولیه را وارد کنید، تکنولوژی وارد کنید و در زمینه پولی و مالی راحت ‌تر تبادل داشته باشید.»

به گفته رئیس جمهور ایران، «دولت در زمینه سیاست خارجی ظرف یک ماه گذشته قدم‌های درستی برداشته و شرایط برای تولید مناسب‌تر شده است.»

روحانی افزود: «متأسفانه تحریم توانست بر روی برخی از بخش‌های صنعت ما حتی در صنعت خودرو که سابقه طولانی داشت اثر بگذارد. امروز قدم‌هایی برای حل این مشکلات برداشته شده، برخی از تحریم‌ها رفع شده و در واقع برداشته شده است و برخی دیگر نیز برداشته خواهد شد.»

انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گذشته در ایران به آقای روحانی محدود نمی شود. اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران هم اسفندماه گذشته گفته بود که در پی اعمال تحریم ها علیه ایران «بعضی ها با سوءاستفاده از تحریم ها، به فسادهای اقتصادی روی آورده بودند.»

وی همچنین اوائل اسفندماه پارسال گفته بود: «مردم از خسارت‌هایی که [در دوران احمدی نژاد] به کشور وارد شده چیزی نمی‌دانند.»

وی که اختلاف نظر شدیدش با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران از همان نخستین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد مشخص شده بود، سال گذشته همچنین به صورت علنی و جدی به انتقاد از عملکرد دولت وی پرداخته و گفته بود که «در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم.»

هاشمی رفسنجانی ششم اسفندماه در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ در تهران گفت: «در طول چند سال اخیر بخاطر سیاست های نادرست خیلی از امکانات را از دست دادیم و اگر سیاست های پیش بینی شده درست عملیاتی می شد ما از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نمی ماندیم.»

رضا تقی‌زاده تحلیل‌گر امور سیاسی مقیم بریتانیا در این باره به شرق پارسی گفته است: «این قابل تحمل نیست که یک مملکت در طول هشت سال ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و در هشتمین سال از حکومت این دولت، شش درصد رشد منفی اقتصادی از خود باقی بگذارد. این پول که صرف تولید نشده، صرف فاصله انداختن بین فقیر و غنی شده است که یک خطر بزرگ اجتماعی است.»

تقی زاده گفت: « ایران در طول هشت سال گذشته افزایش تولید گاز نداشته و پارس جنوبی معلق مانده است که این خود یک زیان سالانه صدها میلیارد دلاری است. حدود ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از کشور خارج شده است. و به علت سوء مدیریت نرخ ارز ۴۰۰ درصد کاهش ارزش برابری داشته است.»

رییس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان امروز خود به مسئله تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و با ابراز خوش بینی درباره شرایط آینده گفت: «کاسه تحریم شکسته شده و هیچ بند زنی نمی ‌تواند این کاسه شکسته را به حالت اول بازگرداند.»

در این میان هیئت های مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه دور دیگری از مذاکرات را با هدف نگارش توافق نهایی در وین آغاز می کنند، توافقی که اگر تحقق پیدا کند موجب لغو تحریم های مختلف علیه ایران خواهد شد.

به گفته عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، ایران و گروه ۱+۵ در این دور از مذاکرات که آخرین دور مذاکرات هسته ای در مهلت شش ماهه پس از توافق موقت هسته ای محسوب می شود، درباره توافق نهایی بحث خواهند کرد و ایران امیدوار است که این دور از مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره سخنان صبح امروز روحانی به شرق پارسی گفت : «روحانی توانست در این مدت گره کور هسته ای را باز کند و فضای جامعه را به سوی مدیریت صحیح سوق دهد و وقتی که روحانی دولت را تحویل گرفته بود تحریمها به واقع کشور را به سوی فلج شدن پیش برده بود. اینک نه تحریمها به عقب باز می گردد و نه به سالهای دوره احمدی نژاد باز خواهیم گشت. اما کسانی هستند که دلواپس اند و گویی دوست دارند به دوران سالهای ۸۴ تا ۹۲ بازگردند.»