علی اکبر ناطق نوری

علی اکبر ناطق نوری

یک عضو تشخیص مصلحت نظام نسبت به حضور تندروها در نظام سیاسی ایران و آسیب هایی که آنان به امنیت ملی آن کشور وارد می کنند هشدار داد.

علی اکبر ناطق نوری عضو تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۴ اسفند در مراسم ختم ابوالفضل حاجی‌حیدری از فعالان سیاسی انقلاب، ایران را گرفتار «تندروها و بی ترمزها» خواند.

ناطق نوری گفت: «هم‌اکنون یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی‌ترمزها هستیم. حال چه چپ، چه راست باشد. تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می‌زند.»

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی و معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی، در گفت و گو با شرق پارسی درباره اظهارات اخیر ناطق نوری گفت: «من اساسا سخنان اخیر ناطق نوری را در امتداد موضع گیری های وی بعد از تحولات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ ایران می دانم. به نظرم صحبتهای اخیر او را نیز باید در چنین حال و هوایی تفسیر کرد. به نظر من ناطق نوری به دنبال احیای جناح راست و آنچه که محافظه کار گفته می شود به آن معنایی که نقش تندروانه در سیاست داشته باشد نیست.»

وی در ادامه گفت: «ناطق نوری در طی این چند سال به دنبال شکل گیری وحدت ملی و آشتی ملی بوده و تمام تلاش او بر اساس ضروریات ایران رقم می خورد.»

به گفته آذر منصوری «ناطق نوری سالها است که در عرصه سیاسی کشور حضور داشته و نمی توان او را حذف کرد و ناطق نوری هم به دنبال حذف هیچ جناح سیاسی در کشور نیست و صحبتهای او در جهت حفظ آرامش در کشور است. عقلانیت و واقع بینی اقتضا می کند اکنون به دنبال وحدت ملی باشیم. ناطق نوری نمی خواهد هیچ جریان سیاسی به افراط گری روی بیاورد. چرا که تجربه ثابت کرده هرچه قدر در ایران جریان افراطی گری حاکم بوده، متضرر شدیم.»

ناطق نوری در ادامه سخنان خود با اشاره به تاریخ اسلام گفت: «برخی کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند که اینها زمان امیرالمؤمنین هم بودند و آخرسر هم جزو خوارج شدند. علامت سجده روی پیشانی خوارج دیده می‌شد و آستین لباسشان پاره می‌شد، اینها به ظاهر زاهد بودند اما امیر المؤمنین علی (ع) در موردشان می‌گفت که خطر اینها از کفار بیشتر است.»

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در آبان سال جاری تاکید کرده بود که احزاب اصلاح طلب از روش های سیاسی معقول و فعال تر برای انتخابات مجلس استفاده می کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان، اجماع بر روی ناطق صورت بگیرد.

کرباسچی درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان حول محور ناطق نوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «احزاب اصلاح طلب از روش های سیاسی معقول و فعال تر برای انتخابات مجلس استفاده می کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان این اتفاق صورت بگیرد، حرکت به سمت ناطق نوری چیز عجیبی نیست که باید هماهنگی در مورد آن باید صورت بگیرد.»