سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - عکس از گتی ایمجز

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران – عکس از گتی ایمجز

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد در هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در رم را بازتاب داد که خبر داد در صورتی که مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم باز می‌گردد.

عراقچی دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی در موعد مقرر، تا پیش از ۲۹ تیر، را «امکان‌پذیر» خواند، با این وجود گفت: «اما طرفین هنوز در برخی موارد اختلافاتی اساسی دارند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «مذاکرات هم‌اکنون در مرحله‌ بسیار حساسی قرار دارد. ما برای از بین بردن اختلافات نیاز به کار سخت، خردورزی و خلاقیت داریم.»

او با یادآوری تفاوت دیدگاه ها میان طرف‌های مذاکره، تصریح کرد، این شکاف باید با «تلاش زیاد و درایت» از میان برده شود.

وی در ادامه هشدار داد که اگر مذاکرات در نهایت به بن‌بست بخورد و پیش نرود، ایران طبق توافق‌نامه ژنو غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

توافق شش ماهه ژنو که آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، ایران را متعهد می‌سازد که در ازای لغو برخی تحریم‌ها، فعالیت‌های اتمی خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را تنها در سطوح پایین انجام دهد.

در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شود.

نماینده آلمان در ۱+۵ در تهران

نماینده آلمان در گروه ۱+۵ به منظور رایزنی با تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و شرکت در یکصد و پنجاه و ششمین نشست «برگدورف» به میزبانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه بعدازظهر امروز (جمعه) وارد تهران شد.

هانس دیتر لوکاس مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ بعدازظهر امروز (جمعه) در راس هیاتی به منظور شرکت در یکصد و پنجاه و ششمین نشست برگدورف متعلق به موسسه مطالعاتی کوربر وارد تهران شد.

تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک از ۱۰ کیلو به یک کیلو می رسد

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دیروز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، از طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک و کاهش چشمگیر تولید پلوتونیوم در این مرکز به زیر یک کیلوگرم خبر داد.

صالحی گفت: «میزان تولید پلوتونیوم در رآکتور اراک که سالانه حدود ۹ تا ده کیلوگرم بود به کمتر از یک کیلوگرم کاهش می‌یابد.»

برخلاف تازه ترین گفته های عباس عراقچی، او سه دوره مذاکرات دوجانبه هسته‌ای میان ایران و روسیه، آمریکا، و فرانسه را که هفته پیش برگزار شد، را «مفید» ارزیابی کرده بود.

عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، پس از مذاکره با همتایان آمریکایی خود در دو روز گذشته با مذاکره‌کنندگان فرانسوی و روس نیز گفت‌وگوهایی دوجانبه داشته و آنها را «مفید» توصیف کرده است.

ایران همچنین روز یک‌شنبه، ۲۵ خردادماه، در تهران با آلمان مذاکره دوجانبه دارد، و دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه برگزار شود.