شهر اهواز و آلودگی هوا

شهر اهواز و آلودگی هوا

بعد از اولین باران پاییزی در استان خوزستان ایران، ۳ هزار شهروند اهوازی و ساکنان شهرهای مجاور را به علت مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد و این در حالی است که گفته می شود علت اصلی شیوع این مشکلات باران آلوده در این منطقه بوده است.

روزنامه ابتکار به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی اهواز نوشت که «علت تنگی نفس ناگهانی حدود ۳ هزار شهروند خوزستانی که عصر و شب شنبه بعد از بارندگی رخ داد هنوز معلوم نیست. بر اساس اطلاعات اعلام شده تا عصر روز گدشته حداقل ۱۲۸ نفر بستری بودند و هرچند راز این بیماری ناگهانی مشخص نشد، اما بقیه بیماران به صورت سرپایی معاینه و درمان و مرخص شدند.»

این گزارش نشان می دهد که افرادی که بعد از باران به بیمارستان مراجعه کردند، علایم مشابهی داشتند و ۲ تن از این افراد به علت نیاز به تنفس مصنوعی در بخش آی سی یو بستری شده اند. اما تاکنون هیچ مورد فوتی از این حادثه گزارش نشده است.

این در حالی است که در بین شهروندان اهوازی شایعه شده که این باران «باران اسیدی» بوده است، زیرا پیش از این نیز برخی از رسانه های بین المللی اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرده بودند.

محمد حسن سرمست رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اینباره گفت:‌‌ «حدس و گمان‌هایی در مورد این که ممکن است وجود مواد شیمیایی کارخانه‌های موجود در استان خوزستان و شست و شوی آلودگی آن‌ها در هنگام باران و ورود آن‌ها به سطح زمین ممکن است عامل بروز این حادثه باشد، مطرح است.»

وی گفت: «چنین پدیده‌ای تاکنون در استان خوزستان سابقه نداشته است و حتی در روزهای گذشته با مسأله ریزگرد‌ها مواجه نبوده‌ایم که این مسئله را به آن مرتبط کنیم.

گفتنی است، بر طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا دلیل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در جهان است در حالی که سالیانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در جهان از سرطان ریه مرتبط با آلودگی هوا می‌میرند و در ‌‌نهایت ۴.‌۵ ملیون نفر هر ساله در ارتباط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند در کشورمان نیز ۲ هزار و ۵۲۷ ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده‌اند؛ ضمن آنکه ۲ هزار و ۵۲۲ بیمار قلبی و ۴ هزار و ۵۲۵ بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

بر اساس لیستی که از آلوده‌ترین شهر‌های جهان ارائه شده است، شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کویته در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب ۱۰ شهر آلوده جهان هستند. به بیانی دیگر اهواز اولین شهر آلوده جهان، سنندج سومین شهر آلوده، کرمانشاه ششمین شهر آلوده و یاسوج نهمین شهر آلوده جهان اعلام شده‌اند.