کروز جمهوری خواه در اولین رأی گیری مقدماتی شگفتی آفرید… چشم ها به سوی نیوهمپشایر

ترامپ در حال سخنرانی در دس مینس در ایالت آیووا به همسرش ملانیا اشاره می کند – عکس از رویترز

ترامپ در حال سخنرانی در دس مینس در ایالت آیووا به همسرش ملانیا اشاره می کند – عکس از رویترز

بر خلاف پیش بینی اکثر نظر سنجی ها، دونالد ترامپ نامزد میلیاردر جمهوری خواهان در نتایج انتخابات مقدماتی دو روز پیش در ایالت آیووا، با کسب جایگاه دوم شکست بزرگی خورد. تد کروز سناتور ایالت تگزاس که مورد حمایت مسیحیان انجیلی است، در انتخابات داخلی جمهوری خواهان، ۲۸ درصد از آرای تجمع جمهوری خواه را به دست آورد، و از رقیب خود ترامب که ۲۴ درصد آراء را به دست آورده بود پیشی گرفت. مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا نیز با کسب ۲۳ درصد آراء رتبه سوم  را به دست آورد.

اما در اردوگاه دموکرات ها، ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، اعلام کرد که وی با اختلاف جزئی بر رقیب برجسته خود برنی ساندرز پیروز شد.

این مرحله از انتخابات به نوعی نمادین به شمار می آید، زیرا تعداد نمایندگان در این ایالت بسیار کم است، و در حدود یک درصد از کل تعداد شرکت کنندگان در کنفرانس تعیین نامزد هر حزب هستند، اما این اولین باری است که ترامپ، برای شناخت این که آیا نسبت تأیید فوق العاده ای که در نظر سنجی ها به دست آورده بود در واقعیت هم متبلور خواهد شد یا خیر، به حکم صندوق ها تن می دهد.

پس از انتخابات داخلی در ایالت آیووا، چشم ها به سوی ایالت نیوهمپشایر دوخته می شود که روز سه شنبه آینده شاهد انتخابات مقدماتی داخلی خواهد بود، و پس از آن ایالت کارولینای جنوبی در ۲۰ فوریه (بهمن ماه) کنونی، و سپس دیگر ایالت ها انتخابات داخلی را برگزار خواهند کرد، و مبارزات انتخاباتی تا ماه ژوئن (خرداد) آینده ادامه خواهد یافت.