عربستان سعودی از اتباع خود در دو قاره آمریکا خواست اقدامات پیشگیرانه از ویروس را اتخاذ کنند

شواهد زیادی وجود دارد که ویروس «زیکا» را با بیماری میکروسفالی مرتبط می داند – عکس از رویترز

شواهد زیادی وجود دارد که ویروس «زیکا» را با بیماری میکروسفالی مرتبط می داند – عکس از رویترز

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز گذشته گفت، شواهد جمع آوری شده توسط این سازمان در نشست اضطراری دو روز پیش خود در ژنو، احتمال افزایش قابل توجه نارسایی مادر زادی در قاره آمریکای جنوبی به علت ابتلا به ویروس «زیکا» را نشان می دهد.

گرگوری هارتل در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» افزود: «سازمان به منظور کار در سریع ترین زمان ممکن برای تشخیص علت این بیماری، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد». هارتل در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات مورد نیاز برای مقابله با «زیکا» گفت: «سازمان در حال حاضر بر ساخت واکسنی برای این ویروس نظارت دارد، اما تا کنون به آن دست نیافته است».

سخنگوی سازمان فاش کرد، ویروس «زیکا» برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در آفریقا ظاهر شد، پس از آن از قاره سیاه به آسیا، و سپس به جزایر اقیانوس آرام منتقل شد تا به آمریکای لاتین رسید. وی تأکید کرد آسیب پذیرترین کشورها آنهایی هستند که آب و هوای گرم و زمین مسطح دارند.

سازمان بهداشت جهانی روز گذشته اعلام کرد یک واحد برای اقدامات بین المللی شامل افرادی از تمامی دفاتر سازمان بهداشت جهانی در مناطق آسیب دیده از ویروس برای مشارکت در آن تشکیل داده است.

سازمان همچنین هشدار داد که ویروس عفونت شدیدی به همراه دارد، و شاید نزدیک به چهار میلیون نفر را در دو قاره آمریکا مبتلا کرده باشد، چرا که ویروس تا کنون در ۲۴ کشور در آن منطقه منتشر شده است.

از سوی دیگر هارتل مقایسه خطر «زیکا» با ویروس «ابولا» را رد کرد و توضیح داد، جهان تا کنون از ابتلا به زیکا شاهد هیچ مورد مرگ و میری نبوده است».

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان سعودی انتقال ویروس «زیکا» به این کشور، و به کشورهای خلیج را در حال حاضر نفی کرد.

فیصل الزهرانی سخنگوی وزارت بهداشت عربستان سعودی به «الشرق الأوسط» گفت: «وزارت به شهروندان عربستانی در مناطقی که ویروس در آن ها گسترش یافته است توصیه هایی ارائه داد ، و از آنها دعوت کرد برای جلوگیری از گزش پشه به خصوص برای زنان باردار، اقدامات حفاظتی فردی را اتخاذ کنند، و اقدامات پیشگیرانه فردی را در طول روز رعایت کنند، از کرم های محافظ در برابر نیش پشه استفاده کنند، و به خصوص در طول ساعات فعالیت پشه ها پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند به تن کنند، و هنگام خواب از پشه بند استفاده کنند».