فائزه، دختر هاشمی رفسنجانی و نشان دادن علامت جنبش سبز

فائزه، دختر هاشمی رفسنجانی و نشان دادن علامت جنبش سبز

لندن – عادل السالمی

صدها هزار نفر در مراسم رسمی خاکسپاری علی اکبر هاشمی رفسنجانی مرد شماره دو رژیم ایران در میان تدابیر شدید امنیتی شرکت کردند. این مراسم همچنین با حضور مسئولان عالی رتبه نظام برگزار شد.

خیل عظیم هواداران جریان اصلاح طلب از ساعات اولیه صبح روز سه شنبه (۱۱ ژانویه) با حضور در مرکز پایتخت ایران شعارهایی مبنی بر رفع حصر خانگی موسوی و کروبی و در حمایت از محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران سردادند.

علی خامنه ای رهبر ایران نماز میت را بر پیکر رفسنجانی در دانشگاه تهران خواند و رفسنجانی در جوار مرقد خمینی در جنوب تهران به خاک سپرده شد.

بنا بر عکس های منتشر شده در خبرگزاری رسمی شمار فراوانی از مقامات ارشد از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری و برادران لاریجانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و مقام های بلندپایه نظامی در راس آنها محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران از بارزترین مسئولان شرکت کننده در مراسم خاکسپاری و خداحافظی با پیکر “رازدار و مرد تصمیم های راهبردی” در ایران بعد از انقلاب بودند.

رفسنجانی روز یکشنبه (۸ ژانویه) ساعتی بعد از ایست قلبی درگذشت. به گفته محافل پزشکی ایران درگذشت رفسنجانی ناگهانی بوده است. پایگاه خبری “آمد نیوز” گفت رفسنجانی، پیش از انتخابات ۲۰۱۶، قربانی “ترور بیولوژیک” شد.

هاشمی رفسنجانی زندگی پرفراز و نشیبی داشت. او در مراحلی از زندگی خود از مردم فاصله گرفت. اما، بعدها با مخالفت با برخی از سیاست های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق توانست روابط خود را با برخی گروه های جامعه بهبود ببخشد. همین عامل باعث شد تا مراسم خاکسپاری وی به فرصتی برای احیای یادبود بزرگ ترین حرکت اعتراضی مردم ایران بعد از انقلاب بدل گردد. اعتراضاتی که به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ به مدت ۸ ماه ادامه یافت.

هاشمی رفسنجانی در نخستین خطبه نماز جمعه بعد از تظاهرات مردم در تهران در سال ۲۰۰۹ خواستار آزادی بازداشت شدگان معترض شد. این اظهارات، کارت قرمز مقام های عالیرتبه به رفسنجانی را به همراه داشت. او از فهرست خطبای نماز جمعه تهران حذف شد.

بعد از گذشت چندین سال، حالا، اما عکس های رفسنجانی همزمان با مراسم خاکسپاری وی در خیابان های اصلی تهران نصب شد. برخی از سایت های ایرانی از درگیری بین تشییع کنندگان و نیروهای امنیتی خبر دادند؛ تشییع کنندگانی که شعارهایی در اعتراض به جلوگیری از شرکت محمد خاتمی در مراسم خاکسپاری و رفع حصر رهبران اصلاح طلب، مهدی کروبی و میرحسین موسوی سردادند.

حلقه نزدیک به خاتمی دو روز گذشته از جلوگیری از حضور خاتمی در مراسم خاکسپاری با حکم قضایی خبر دادند. خاتمی در مراسم ترحیم رفسنجانی در حسینیه جماران، پایگاه هواداران خمینی شرکت کرده بود.

فیلم های منتشر شده از مراسم تشییع نشان می دهد که تشییع کنندگان شعارهای مختلفی سر دادند از جمله “حمایت از خاتمی وصیت هاشمی ست” “سلام بر خاتمی درورد بر هاشمی” “پیام ما روشن است، حصر باید بشکند”، “یا حسین، میرحسین”.

شعار “بلند گو مال تو صدای حق مال ما” در واقع در محکومیت سازمان صدا و سیما –نهاد زیر نظر رهبری- زمزمه شد. در سال های اخیر، جنگ سرد صدا و سیما علیه رفسنجانی قابل ملاحظه بود.

در پایان می توان گفت رفسنجانی برای بهبود روابط خود با مردم در دهه اخیر تلاش کرد اما وی با توجه به کارنامه تاریکش در رابطه با حقوق بشر و تصفیه زندانیان سیاسی و مخالفان نتوانست به یک چهره نمادین مردمی تبدیل گردد. این در حالیست که هاشمی در واقع یک شخصیت نمادین در میان اصلاح طلبان میانه رو در تهران شد