تابستان گذشته؛ شروع بازگشت همسران و فرزندان داعشی روس به وطنشان

مسکو: طه عبد الواحد

تاتیانا موسکالکوفا کمیساریای حقوق بشر ریاست جمهوری روسیه عنوان کرد بیش از ۱۰۰۰ زن روس که با همسران خود برای پیوستن به داعش در سوریه و عراق کشورشان را ترک گفته‌بودند خواستار کمک برای بازگشت به کشورشان شدند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی روز گذشته در رویداد «درس آزاد» که دربارهٔ حقوق بشر است گفت: امروز ۱۰۰۰ در خواست از سوی زنانی روس دارم که با باور اینکه داعش یک کشور است به همراه همسرانشان به آنجا سفر کردند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰۰ زن با فرزندانشان امروزه با خشونت‌های غیرقابل باوری روبرو هستند، عنوان کرد «برای بیشتر آنها حکم زندان ابدی صادر شده‌است» اما توضیح نداد که این حکم از جانب داعش است یا مقامات عراقی یا سوری.
وی با اشاره به اینکه این زنان خواهان بازگشت به روسیه هستند تأکید کرد موضوع به این سادگی نیست و مشکلاتی بازگشت آنها را دشوار می‌کند؛ چرا که آنها در این گروهک فعالیت داشته و مشکل آنها به راحتی قابل حل نیست چون با امنیت دیگر شهروندان در ارتباط است.
مقامات روسیه پیش از این عنوان کرده‌بودند حدود ۴ هزار شهروند روس در سوریه به داعش پیوسته‌اند اما در خصوص تعداد شهروندان روسی پیوسته به داعش در عراق آمار رسمی وجود نداد.
در آگوست گذشته روسیه شروع به بازگرداندن فرزندان و همسران داعش از عراق کرد که این اقدام پس از پخش گزارش تلویزیونی از وضعیت بغرنج آنها در زندان‌های عراق صورت گرفت.
اولین کودکی که از عراق به روسیه منتقل شد بلال تاگیروف بود که در ۱۰ اوت ۲۰۱۷ (۱۹ مرداد ۱۳۹۶) به کشور خود منتقل شد. سپس بعد از آن این اقدامات گسترده‌تر شد و تعداد زیادی از آنها به وطن خود بازگشتند.
علیرغم اینکه قانون روسیه کسانی که با داعش همکاری کردند را محاکمه می‌کند اما مقامات روسیه تصمیم گرفتند تسهیلاتی برای کسانی که به رغبت خود باز می‌گردند در نظر بگیرد تا بقیه را نیز تشویق به بازگشت به وطن خود بکنند.
در این راستا، در اوایل سپتامبر ۲۰۱۷ وزارت کشور چچن اعلام کرد قانون عفو زنانی را صادر کرده‌است که با رغبت خود از عراق و سوریه به کشورشان باز می‌گردند.