ائتلاف عربی: حوثی‌ها با مین‌گذاری مخازن نفت الحدیده مانع از امدادرسانی می‌شوند

ریاض: عبد الهادی حبتور

همزمان با سفر مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن برای دیدار با رهبران حوثی، هواپیمای سازمان ملل متحد روز گذشته شماری از مجروحان حوثی را برای درمان از صنعا به مسقط منتقل کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن ذکر کرد که از نبودن عناصری ایرانی و لبنانی میان این مجروحان اطمینان حاصل کرده‌است، این در حالی است که دولت یمن پیش از این اعلام کرده بود اطلاعاتی وجود دارد که میان این مجروحان ۴ لبنانی و ۲ ایرانی هستند.
ترکی المالکی سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد فهرست اسامی مجروحان و همراهان آنها به دولت یمن تحویل داده‌شد و از هویت آنها مطمئن شدند.
وی همچنین اعلام کرد این هواپیما که برای منتقل کردن مجروحان اجاره شده، حوثی‌هایی که به استکهلم می‌روند را با خود نمی‌برد.
وی ذکر کرد تسهیلات انتقال مجروحان با مشاوره دولت یمن و هماهنگی سازمان ملل و برای ایجاد مقدمات مذاکرات صلح صورت گرفت.
وی در خصوص وضعیت نظامی الحدیده تأکید کرد ائتلاف تصمیم دولت یمن برای آزادسازی شهر و بندر آن را تأیید می‌کند.
وی همچنین افزود: شبه‌نظامیان طی مذاکرات کویت از فرصت مذاکره استفاده، نیروهای تروریسم خود را در همه جبهه‌ها تقویت و مجهز به موشک‌های بالستیک کردند.
وی تأکید کرد هرگونه تصمیم برای آتش‌بس را دولت یمن گرفته و ائتلاف پشتیبان تصمیمات آن است.
وی ادامه داد: عملیات نظامی به شکلی دیگر ادامه دارد. اینگونه که ما فرصتی برای راه‌حلی سیاسی می‌دهیم تا شبه‌نظامیان منافع ملت را به منافع خود ارجحیت داده و به راه حلی سیاسی برسیم وگرنه شهر الحدیده و بندر آن بازپس گرفته می‌شوند.
وی اظهار کرد: عملیات همچنان به‌طور کلی ادامه دارد و مقاومت نیروهای مشترک در پایگاه‌هایش همچنان ادامه داشته و شرق، جنوب شرقی و جنوب غربی الحدیده را در دست دارند. منطقه الدریهمی نیز کاملاً تحت محاصره است. دشمن نیز به صورت گروه‌های کوچک در امتداد ساحل غربی فعال است و در مساجد و اماکن تاریخی سنگر گرفته‌است. آنها مخازن نفت و گاز در بندر الحدیده و اطراف آن را مین گذاری و تبدیل به سربازخانه‌های نظامی کرده‌است.
وی افزود: حوثی‌ها مانع از ورود سه کشتی در هفته گذشته به بندر الحدیده شدند که مجوز داشتند همین‌طور از ورود دو کشتی به بندر الصلیف ممانعت کردند. یکی از کشتی‌های سوخت نیز ۲۶ روز است که به شکلی برنامه‌ریزی شده از جانب حوثی‌ها معطل شده و همچنان در صف انتظار است.
وی عنوان کرد: ۲۳۸ مجوز به سازمان‌های بین‌المللی، صلیب سرخ، مرکز کمک رسانی و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان و سازمان پزشکان بدون مرز برای خدمات رسانی به استان الحدیده داده‌شد.
وی توضیح داد که شاهزاده فهد بن ترکی رهبر نیروهای مشترک با مارک لوکوک هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل در خصوص کارشکنی حوثی‌ها در استان‌های یمن، وضعیت انسانی الحدیده و نقض قوانین بین‌المللی توسط حوثی‌ها و ایجاد مشکلات بر سر راه امدارسانی‌ها مذاکره کرد.
وی در پایان از شروع عملیات امدادرسانی ائتلاف عربی به آسیب دیدگان حوادث یمن خبر داد که از جمله آنها حوادث بیمارستان عبس و بیت سعدان در ارحب بود.