نماینده پارلمان عراق: دولت کنونی همانند دولت قبلی از قاچاق نفت اطلاع دارد

بغداد: «الشرق الاوسط»

احمد الجبوری یکی از نمایندگان نینوا در پارلمان عراق، از ادامه عملیات قاچاق نفت این کشور از منطقه قیاره در جنوب موصل خبر داد و خواستار پایان دادن به سرقت ثروت ملی شد.
الجبوری روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه «داعش» بیش از ۷۲ میدان نفتی در منطقه قیاره، در جنوب موصل، را در دست داشت و نفت این میدان‌ها را خود قاچاق و به فروش می‌رساند.
وی با اعلام این خبر گفت: «پس از آزادسازی موصل از کنترل (داعش)، جناح‌های مسلح و برخی دیگر، همچنان در حال قاچاق نفت هستند، جایی که روزانه ۱۰۰ تانکر نفت خام را سرقت می‌کنند و آن را به نفع خود می‌فروشند».
الجبوری با اشاره به اطلاع داشتن یا عدم آن از سوی دستگاه‌های رسمی کشور در این نوع عملیات قاچاق نفتی، به «الشرق الاوسط» گفت: «این سرقت‌ها در روز روشن و با آگاهی دولت، چه دولت سابق حیدر العبادی، یا دولت فعلی (عادل عبدالمهدی) صورت می‌گیرد، اما دریغ از مبارزه یا یک اقدام مؤثر در قبال آن… نفتی که از این چاه‌ها قاچاق می‌شود به سوی پالایشگاه پی‌جی و سپس به بندر بصره، جهت صادر کردن، می‌رود».
در همین راستا، اثیل النجیفی استاندار سابق نینوا و یکی از رهبران حزب «برای عراق متحدیم»، در گفتگو با «الشرق الاوسط» بر درست بودن این اخبار صحه گذاشت و گفت: «برخی گروه‌های مسلح ادعا می‌کنند که از این چاه‌های نفتی محافظت می‌کنند، اما در واقع آنها را به طور کامل در اختیار دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند در کار آنها دخالت کند… و قاچاق نفت از این مناطق همچنان در حال ادامه است».
پیش از این، نزدیک به ۳۰ نماینده پارلمانی نینوا، در ماه نوامبر سال گذشته (آبان ماه)، به عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر کنونی، اطلاعاتی درباره عملیات قاچاق توسط گروه های مسلح را به وی اطلاع دادند.